Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bustamente
I morse när jag åkte till jobbet lyste amp-lampan och varken blinkers, värmemätaren eller bensinmätaren fungerade. Jag körde ändå hela vägen till jobbet utan problem. Kollade säkringarna men de var hela. Vad kan ha hänt?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Eftersom laddlampan lyser så är det ju en indikation på att generatorn inte laddar som den ska.
Så kolla batteripolerna att de är rena och mät med en multimeter hur mycket spänning det finns
i batteriet, starta sedan motorn och kolla igen, då bör spänningen ligga mellan 12V och 13,5V.

Kolla även att kilrepet (remmen) till generatorn är hel och lagom spänd.
av Bustamente
Ok, jag ska kolla det. Men om det bara är att generatorn inte laddar batteriet så borde det väl gå att blinka ändå? Och tankmätaren? Jag körde stereon på högsta volym hela vägen till jobbet utan problem...
Jag kollade igenom under motorhuven nu och då hittade jag en kvarglömd tändkabel hängandes där sedan jag bytte tänddelar. Den kan ha fastnat och haft sönder något antar jag... Nu en riktigt dum fråga: Var sitter generatorn? :oops:
Användarvisningsbild
av igelkottar
Nu minns jag inte om det var till höger eller vänster om motorn, men om du följer kilrepet
så kommer du till en "metallklump" som har sladdar i bakändan där den stora röda går till
batteriet, så har du hittat Generatorn. :-)-)

Vad som har trassats sönder kan jag dock inte svara på :roll:
Det kan vara så enkelt som det är just sladden till laddningslampan som trassats sönder, men
låt någon som kan bilel hjälpa dig att titta på felet.
av Amarace
Felet är att du inte får ström upp till Instrumenthuset, har inget med laddningen att göra. Så kolla säkringarna en gång till (rengör ytorna som säkringen ligger mot och byt till en ny säkring). Det är alltså säkringen för Blinkersen det gäller (som även matar instrumenthuset).
av Bustamente
Jag lyckades inte få någon klarhet i vilken säkring det handlade om, så jag gjorde rent alla kontaktytor och bytte alla säkringar. Nu är problemet borta... Tack för hjälpen...
av Rådlös
Inför ditt framtida bilägande: Här är sidan ur instruktionsboken om säkringarna. Där framgår det att körriktningsvisarens säkring är nr 5. Detta skall finnas angivet på insidan av locket över säkringspanelen, men på en så åldrig bil kanske det har gått förlorat för länge sedan? Så skriv ut den här bilden och spara den. Du kommer att ha nytta av den.

Bild

OBS! Instruktionsboken är för årsmodell 1978, men det torde vara samma i din bilmodell.

Nu har det bränt en kabel igen :D Har t&[…]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]