Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har nyligen testat en V60-D3:a med geartronic med queue assist och var verkligen positivt överraskad hur smidigt det var att bara glida med i kön utan någon märkbar ansträngning. :-)-)

Vad jag däremot kan ha lite synpunkter på är att bilen (vad jag uppfattade det som i alla fall) endast reglerade hastigheten med bromsen och lät momentomvandlaren stå och slira hela tiden. Detta känns ganska dåligt ur bränsle- och slitagesynpunkt (särskilt med en powershift-låda som är känsligare att slira med).

Har någon testat detta system (QA) med powershift och märkt om systemet reglerar ned motoreffekten/frikopplar på något intelligent sätt? Eller är det slirande på ettan som gäller även vid kryp och stillastående?

Jag kan ju samtidigt passa på att fråga om powershiften också slirar vid vanligt stillestånd, vid t.ex. rödljus? Eller om den likt många andra automatiska manuella lådor (typ Toyota MMT) frikopplar efter någon sekund eller två. ??:-/

Sen vill jag passa på att uttrycka min sorg över att bara geartronicen fick start/stopp vilket känns som en klockren funktion när man sitter mkt i kö. Powershiften verkar inte ens vara planerad att få detta, vilket jag gärna hade sett. :cry:

Ni får ursäkta mitt frenetiska smiley-användande, men jag kunde inte låta bli :D
När det blir stopp i kön låter Queue assist automatlådan (Geartronic) ligga kvar i Drive och håller bilen med bromsen. Om stoppet varar länge, ger den till sist upp, drar till parkeringsbromsen, släpper färdbromsen och lägger lådan i neutralläge.
Jag förstår, tack för era svar.

Är det likadant när man stannar vid ett rödljus helt manuellt (Alltså utan queue assist) också? Det vill säga att den frikopplar efter en stund. Jag tyckte att trots att jag stått still med drive-läget i 20-25 sekunder, så startade bilen verkligen exakt den tidpunkt jag släppte upp bromsen, vilket tyder på att den ligger och slirar.

Kan man ställa in så att dom där 3-5 sekundrarna blir upp till t.ex. 10 sek? Jag tyckte man fick trycka på resumeknappen lite väl ofta när man stod i stillastående kö nämligen ;-)
Man kan inte ändra dem 2-3 sekunderna. Volvo tänker, med rätta, att om du t ex parkerar och har glömt att funktionen är aktiverad så vore det minst sagt mindre bra om bilen drar iväg efter 7 sekunder när du eller passagerare är på väg ur bilen... Ett annat exempel är att du står vid ett övergångsställe och bilen framför drar iväg. Inte så bra om en fotgängare är på väg över...
Caligul skrev: Är det likadant när man stannar vid ett rödljus helt manuellt (Alltså utan queue assist) också? Det vill säga att den frikopplar efter en stund. Jag tyckte att trots att jag stått still med drive-läget i 20-25 sekunder, så startade bilen verkligen exakt den tidpunkt jag släppte upp bromsen, vilket tyder på att den ligger och slirar.
En Sensotronic kan ju stå och slira i convertern hela dagen utan att det gör något (går i.o.f.s åt mycket diesel), En powershif bör ju slira minimalt då det är "vanliga" lameller i kopplingen.
Nej, kör du manuellt lägger den inte i neutralläget förrän du gör det själv. Något som jag brukar göra om jag står vid ett stopp, eftersom det just går åt diesel i onödan när man rör om i oljan i momentomvandlaren.
Jag hade för mig att dieslarna med geartronic lägger i neutral när man har spaken i d och håller på bromsen. Sen när man börjar släppa på bromsen så lägger den i 1an innan man har hunnit släppa helt. Kan inte svära på det, men någon med en sådan bil kan säkert göra ett enkelt experiment för att ta reda på det. Känn på motorvibrationerna och om dom plötsigt blir lite starkare när man nästan släppt bromsen helt.
Caligul skrev:
Kan man ställa in så att dom där 3-5 sekundrarna blir upp till t.ex. 10 sek? Jag tyckte man fick trycka på resumeknappen lite väl ofta när man stod i stillastående kö nämligen ;-)
Du kan også resume med gasspedalen, lite press på pedalen er samme som resume knappen :D

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?