- tor 20 okt 2011, 23:12
#578980
Hej!
Har nyligen testat en V60-D3:a med geartronic med queue assist och var verkligen positivt överraskad hur smidigt det var att bara glida med i kön utan någon märkbar ansträngning.
-)
Vad jag däremot kan ha lite synpunkter på är att bilen (vad jag uppfattade det som i alla fall) endast reglerade hastigheten med bromsen och lät momentomvandlaren stå och slira hela tiden. Detta känns ganska dåligt ur bränsle- och slitagesynpunkt (särskilt med en powershift-låda som är känsligare att slira med).
Har någon testat detta system (QA) med powershift och märkt om systemet reglerar ned motoreffekten/frikopplar på något intelligent sätt? Eller är det slirande på ettan som gäller även vid kryp och stillastående?
Jag kan ju samtidigt passa på att fråga om powershiften också slirar vid vanligt stillestånd, vid t.ex. rödljus? Eller om den likt många andra automatiska manuella lådor (typ Toyota MMT) frikopplar efter någon sekund eller två. ??:-/
Sen vill jag passa på att uttrycka min sorg över att bara geartronicen fick start/stopp vilket känns som en klockren funktion när man sitter mkt i kö. Powershiften verkar inte ens vara planerad att få detta, vilket jag gärna hade sett.
Ni får ursäkta mitt frenetiska smiley-användande, men jag kunde inte låta bli :D
Har nyligen testat en V60-D3:a med geartronic med queue assist och var verkligen positivt överraskad hur smidigt det var att bara glida med i kön utan någon märkbar ansträngning.

Vad jag däremot kan ha lite synpunkter på är att bilen (vad jag uppfattade det som i alla fall) endast reglerade hastigheten med bromsen och lät momentomvandlaren stå och slira hela tiden. Detta känns ganska dåligt ur bränsle- och slitagesynpunkt (särskilt med en powershift-låda som är känsligare att slira med).
Har någon testat detta system (QA) med powershift och märkt om systemet reglerar ned motoreffekten/frikopplar på något intelligent sätt? Eller är det slirande på ettan som gäller även vid kryp och stillastående?
Jag kan ju samtidigt passa på att fråga om powershiften också slirar vid vanligt stillestånd, vid t.ex. rödljus? Eller om den likt många andra automatiska manuella lådor (typ Toyota MMT) frikopplar efter någon sekund eller två. ??:-/
Sen vill jag passa på att uttrycka min sorg över att bara geartronicen fick start/stopp vilket känns som en klockren funktion när man sitter mkt i kö. Powershiften verkar inte ens vara planerad att få detta, vilket jag gärna hade sett.

Ni får ursäkta mitt frenetiska smiley-användande, men jag kunde inte låta bli :D