Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hej.. Var i måndags och bytte bort vår S60 mot en V70 då vi fått oss en till i familjen.. Nya bilen är en V70 2,5T 05a med 11800mil på mätaren, 1 ägare, riktigt pedantskött och är servad på volvo verkstad med 1500mils mellanrum, alltså 7st stämplar i boken redan. Riktigt bra tycker jag..
Men som vanligt när jag köper "ny" bil så kommer det med problem. Har ju 1 månads trafikgaranti eller vad de nu heter, står med på köpekontraktet. Men frågan är ju vad som man kan kräva på den garantin???
Här kommer listan med problem jag upptäckt.

1. Bromsar. Bromspedalen sjunker sakta sakta till botten under hårt tryck. förmodligen luft eller inre läckage i huvudbromscylinder. Detta har jag kontaktat säljaren om och har tid på Volvo verkstad för att åtgärda detta!! Sedan är bromsskivorna fram "jävligt" slitna enligt mitt tycke, frågan är om det finns något MIN mått på skivans tjocklek??? Ska bytas iaf, men kan jag kräva nya??

2. Glapp i krängningshämmarstag (stabbstag) höger bak.

3. Säkerhetsbälte höger bak, bältet är skadat, som om någon skurit ett jack i bältet på ca 5mm med en kniv, det har börjat fransa upp sig lite.

4. Antisladd system Service erfodras, detta meddelande har kommit upp i displayen 2ggr. Vad betyder det???

Vad av detta kan gå på garantin???
Säljaren är en auktoriserad Volvo säljare med egen verkstad.
Mig veterligen finna bara en seriös bilfirma i sverige, och
den heter Ivars bil, och ligger i Sollefteå... :)

Där var det bara att lämna in bilen för de fel som dök upp under första månaden, eller om det var 3 månader.
Det kunde vara Ac, missljud i hjullager, felkoder mm....

Slitna bromsskivor kanske är svårt om du inte påpekade när du tittade på bilen.
Bakbältet borde de byta. Den drar man väl inte ut och besiktigar.

Tror det beror på bilfirmans intresse.... gäller att stå på sig!!

Göran
Det är alltså en månads trafiksäkerhetsgaranti (MRF) som du menar.

Den gäller för de trafiksäkerhetskomponenter som omfattas av den obligatoriska kontrollbesiktningen, med undantag för komponenter i system för

avgasrening och normal förslitning.

Bromspedaler som sjunker och slitna bromsskivor underkänns av Bilprovningen liksom position 2,3 och 4 på din lista 8) .
Okay.. ja givetvis ska jag påpeka alltihop :) skivorna tror jag blir svårt som ni säger men det är ingen kostnad eller svårighet att byta själv... Men jag är lite intresserad av att veta vad problemet kan vara när meddelandet i displayen kommer upp, Antisladd service erfodras!! detta har bara visats 2ggr under körning, och sedan försvunnit.
Fel som kommer och går??
Satt det inget deklarationspapper på bilen när du tittade på den? Om det fanns så kan man ju undra vilken seriös handlare som missar så många punkter om dom inte fanns noterade. Min personliga åsikt är att allt ska fixas och om dom inte gör det så skulle jag hävda min ångerrätt och lämna tillbaka bilen. Visar man att man är missnöjd och står på sej så borde det fixa sej, ibland får man tyvärr diskutera lite längre bara. Hoppas att det går bra i alla fall. /Clas
Antisladd-systemet och ABS-systemet är samma. Misstänkt att sjunkande bromspedal och felmeddelandet beror på felaktigt

hydraulaggregat till ABS-systemet. Kostnad för ny del 10-20 000:-.

Men jag kan nämna att jag varit med om att man blivit av med felmeddelandet med hjälp av några hårda inbromsningar så att

ABS-bromsarna fått arbeta.
Konsumentköplagen gäller även vid köp av begagnad bil (Om bilen är köpt av en handlare). De fel som uppstår inom 6 månader efter köpet räknas som ursprungliga fel, och då är det säljaren som ska stå för reparationerna. Det är säljaren som har bevisbördan och i så fall ska bevisa motsatsen. Gå in på konsumentverkets hemsida och läs på.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]