Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mathias.flogen
Någon mer som har problem med att kopplingen hugger när man skall åka iväg då oljan är kall ?

Måste man byta koppling och vad kostar det ?

Bilen har bara gått 3.800 mil. :cry:
av marnilss
Min har gjort det under några tusen mil och den fungerar fortfarande (nu gått 9300 mil).

/Marcus
av mathias.flogen
Ringde till en Volvoverkstad, de ville provköra innan de kom fram till något.

Jag lämnade in bilen igår till en Volvoverkstad, skall hämta den i dag. Jag återkommer om vad de kom fram till.

Läste också på Vi Bilägares hemsida att det finns en kit med mjukare lamell, tryckplatta.......så Volvo vet om problemet.
av mathias.flogen
Har pratat med Volvo. De tror att det beror på fukt i kopplingen, bilen står i kallgarage och används sparsamt.

Det kan stämma då problemet framförallt finns när bilen är kall.

Lösningen är alltså att skaffa varmgarage eller köra bilen lite oftare. :o

PS Kostade inget vilket Rejmes i Mjölby skall ha en eloge av.
av marnilss
Att det kan ha med fukt att göra kan nog stämma, då jag upplevt det mer den sista tiden när det regnat så mycket. Dock måste det vara ett konstruktionsfel isåfall att fukten kommer in så lätt, för jag upplever detta fenometet när bilen bara stått över natten (ca 21:00 -> ca 07:00). Utan garage eller carport men ändå...

/Marcus
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
marnilss skrev:Att det kan ha med fukt att göra kan nog stämma, då jag upplevt det mer den sista tiden när det regnat så mycket. Dock måste det vara ett konstruktionsfel isåfall att fukten kommer in så lätt, för jag upplever detta fenometet när bilen bara stått över natten (ca 21:00 -> ca 07:00). Utan garage eller carport men ändå...

/Marcus
Nej!!
skulle man vakuumpumpa kopplingshuset då eller????
fukt finns överallt i luften, dessutom måste kopplingshuset kunna ventileras då det blir varmt när den arbetar.
Och om bakre vevaxeltätningen (bakom kopplingen) skulle läcka skulle ju huset fyllas med olja och du skulle inte komma ur fläcken PGA slir.
därav finns "skvallerhålet" i botten :wink:
av marnilss
Ok, men då är det väl konstruktionsfel på kopplingslamellerna som reagerar på detta sätt mot fukt. Jag har ägt 4 bilar tidigare och inte upplevt detta fenomen på någon av dem.

Dock är det väl inget allvarligt fel, utan snarare ett "skönhetsfel". Men ändå inget som jag förväntade mig av en så pass dyr bil.

/Marcus
av jbl
Många bilar som har detta problemet. Sett att även Audi lider av detta.

På min bil hade jag detta för cirka 1.5 år sedan ca 4000mil. Fick mjukvara nedtankad och har inte haft lika påtagliga problem sedan dess.
Mjukvaran ändrade på vridmomentet vid start om jag kommer ihåg det rätt.

Bilen har rullat 5600 mil nu utan problem.

Du kan även prova med att slira på kopplingen kvällen innan och se om det inte är bättre till morgonen efter.
Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]

Broms höger fixas aldrig

Var det ett helt nytt ok på höger sida […]

Köpte för nåra månader sedan[…]

Har en V70 D5 FRÅN 2015. Har under 1 å[…]