Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gltnils
Motor B230F. 740 1992 med "Regina"Lamda värde 1,04 är på max för bilprovningen. Men hur får man ned det från 1,06? Skall man ha motorn varmkörd att man kört ett bra tag före besiktningen ? Påverkar luftfilter något? Något bra förslag !
av Rådlös
5 - 10 liter E85 i en full tank. Men börja med E85 och fyll resten bensin. Luftfiltret skall alltid vara fräscht, oavsett om du är på besiktning eller inte.
av umekille
byt också till nya tändstift...
och nya tändkablarb
och byt fördelarlock ,rotor
om det behövs.
kolla även om du har läckage
i avgassystemet men det borde
besiktningen se.
av umekille
kom på sen jag skickat
lamdan kan ju fela med
och om lamdalampan tänds med
e-85 i tanken så nollar du den via
bortkoppling av minuskabeln på batteri
dra då startnyckeln i startläget sen återansluter
du strömkabeln på batteriet.(tankar i mer bensin)
Användarvisningsbild
av emwtur
plocka ur säkring 1 några sekunder brukar funka bra för att nolla lampan !
av Rådlös
Lambdalampan tänds aldrig av så låga koncentrationer av E85 (som jag föreslår). Det är först när man kommer upp över ca 50% etanol och mer.
Användarvisningsbild
av emwtur
lambda värdet är "självreglerade" om lambat är högt skall insprutningen justera tills lambda är 1.0 eller så nära det går,
OM inte insprutningen klarar att justera in lambdat så skall den larma med "lambda" lampan direkt.

alltså - i ditt fall , du har ingen lambda lampa ?
då tror insprutningen att allt är riktigt,
varför ?
två tänkbara orsaker som jag ser det;
felaktig signal från lambdan på trasig lambda
eller läckage i avgasröret, så att det kommer in luft i avgaserna som lurar SBP´s mätare
(Högt lambda betyder mager blandning )
av Rådlös
gltnils: Etanol innehåller syre, i bränslet. Det är sannolikt detta som gör att det här kända bilprovningstrixet fungerar. I alla fall enligt hörsägen. Förr sa man "slå i ett par flaskor K-sprit. Det förbättrar utsläppsvärdena". Det är bara det att K-sprit kostar omkring 50 kr litern, och innehåller just etanol. Numera finns det E85 och det innhåller 85% etanol och kostar under 10 kr litern. Dessutom klarar moderna bilar en rätt bra procent med etanol i bensinen.

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]