- fre 21 okt 2011, 16:31
/Martin
apersson850 skrev:Du tänker fel. Förvisso kan du råka ut för att en tvåhjulsdriven bil blir stående med ett spinnande hjul, men den är fortfarande tvåhjulsdriven. Det är bara det att om det överförbara momentet är 1000 Nm på det ena hjulet och 500 Nm på det andra, då uppnår båda hjulen 500 Nm, och sen börjar det som har sämst förhållande att slira. Om vi bortser från skillnader i statisk och dynamisk friktion innebär det att båda hjulen överför 500 Nm, alltså sammanlagt 1000 Nm. Så visst driver båda hjulen. Men om det då går åt 1300 Nm för att få bilen i rullning, då kommer man ingen vart. Om däremot båda hjulen hade klarat 1000 Nm, alltså 2000 Nm tillsammans, hade det funnits god marginal.Intressant, tack för förklaringen. Så om man vill slippa det trots allt omoderna "bromsa ett hjul för att få fart på det andra systemet" så behövs hårt ställda diffbromsar alternativt en låsning av diffen antar jag?
Om då bilen på ett eller annat sätt kan hindra hjulet som har sämst friktion från att snurra fortare än det andra, får man ett utnyttjande av den bättre friktionen vid den andra sidan också. Med en riktig spärr i exemplet ovan kan man då få ner 1500 Nm i backen, vilket alltså är tillräckligt om 1300 Nm räcker. En bil som använder bromsarna för att flytta över kraft på andra sidan drar till bromsen tills hjulen snurrar lika fort. I exemplet ovan innebär det att bromsen håller emot med 500 Nm, vilket tillsamman med friktionen gör att även det spinnande hjulet kräver 1000 Nm för att snurra runt. Då har vi samma momentbehov vid båda sidorna, varvid hjulet som kan överföra 1000 Nm tvingas göra det också. Motorn känner en belastning på 2000 Nm, varav 1500 Nm går ner i backen, och då endast 1300 Nm skulle behövas för att flytta bilen rör det på sig.
Så att bortse från det systemet är ungefär lika meningsfullt som att bortse från att en fyrhjulsdriven bil driver på fler hjul än en tvåhjulsdriven.
/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts