Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag la idag på lite rostomvandlare vid skärmarna, efter 24h kan man ytan övermålas!! räcker det att lägga på lack direkt på denna yta eller ska det på med rostskyddsprimer på denna yta innan??

rostomvandlare är ju till för att stärka plåten och så att inte rosten sprids vidare.

rostomvandlare:

Lägg på ett lager Corrostabil Rostomvandlare över befintlig rost. Generalagenten SEAB hävdar att föreningen skapar ett stabilt metallorganiskt skikt med blåsvart yta som ger bra skydd mot vidare rostbildning. Efter 24 timmar är den kemiska processen klar och övermålning kan ske. En flaska

Flyttar till forúmsdel för Bilvård mm/ nexus
Jag har använt, inte just det märket utan något annat som hette rost stopp. förfarandet var samma, måla på och vänta ~24h
Använde det på min gamla stiga park när jag renoverade klipp aggregatet och det verkar som det fungerar bra.
Har inte tvättat av aggregatet mellan klippinganra och nu inför vintern så gjorde jag rent det m.m. och inte har det börjat växa rost under färgen än i alla fall. Dock så har det bara gått en säsong ännu.
Värkar va ett bra medel!

Så man kan alltså lägga på lite rostskyddsprimer efter 24timmar för att ''förstärka'' ytan? eftersom rostomvandlare är ju igentligen bara ett skydd för att inte rosten ska spridas vidare

det kan väl inte bli sämre direkt så länge man lägger på ett tunt lageR?
Det var intressant. Hörde talas om såna medel för typ 25 år sedan, har inte hört något om dem förräns nu när jag läste denna tråden. Tänkte faktiskt på såna medel i förra veckan eftersom jag har lite rost, men tog då för givet att det bara var något oseriöst som försvunnit i tidens hav.

Då för längesedan förstod jag det som att det var någon kemisk reaktion med rosten som bildade ett skyddande lager mot fukt. Rost sprider sig ju inte som en smitta utan problemet är att det drar åt sig fukt och därigenom sprider rosten. Då när jag hörde om det vet jag någon som fick problem med rost runt om stället där han använt medlet. Tror det berodde på att antingen så tätade det inte ordentligt i gränsen mellan rostangripet och frisk plåt ELLER om det var att rostskyddet han sedan la på fäste dåligt på det "härdade" området och att då gränsområdet även där blev ett problem.

Skulle vara intressant om någon erfaren mekare testat något sånt här.

PS.
Om hammerlite fäster och tätar 100% mot fukt borde det väl funka. Hammerlite anses väl vara seriöst också?
Brukar vara fosforsyra i dessa blandningar. Använder själv "smedjans rostlösare" som säljs på marknader, den använder jag till smådelar på veteranmopeder och liknande. Skruv och mutter som är aldeles gravrostiga blir som nya över ett par timmar i blandningen, de får "rätt" lyster och sen får de ett bad i linolja så blir det snyggt! Är väl tveksam att det skulle funka på bilplåt, då det hellst ska ligga i bad. Fosforsyra är otroligt bra att städa duschkabiner med! bara ett problem....finns ej att köpa för vanligt folk längre (ren fosforsyra alltså)
En egenskap som jag tycker faller lite i skymundan om det här medlet och för all del andra medel som grundfäger etc. etc, är att dom är dåliga på att stå emot väder och vind. Målar man på t.ex Corrostabil, så har man påbörjat ett jobb som bör slutföras enligt konstens alla regler. Alltså: Först en rostbekämpning, sedan eventuellt en grundfärg, primer. Men nästa steg är jag lite osäker på. Det är om det skall vara någon slipgrund eller inte? Någon som vet får tillrättalägga. Därefter slutlig lack. Men man skall alltså inte dröja för länge med den.
Det har nyligen varit en tråd här på forumet om grundfärg och sprayburksfärg. Den går ut på att alla färger passar inte ihop alltid. Sprayfärg har mycket starkare lösningsmedel än t.ex penselfärg, så den löser lätt eventuell Corrostabil och primer och hela grundarbetet blir förstört. (Det är därför jag tänker mig slipgrunden som ett mellanskikt)

Corrostabil och säkert flera liknande preparat fanns redan på 60-talet.

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]