Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mvos
Bilen har blivit riktig trögstartad. Speciellt nu på morgonen nu när det blir kallare. I bland vill den inte starta alls. Efter att jag kört med dieselvärmaren ett tag startar den oftast lätt. Och när bilen väl har startat, så startar den alltid igen.
Kan man mäta på nogot sätt om glödstiften fungerar eller får ström.

Startmotorn är helt ny och snurrar på bra och även batteriet är nytt.
Användarvisningsbild
av mvos
Jag var precis och beställde nya glödstift på Mekonomen, dom var inte billiga 1600:- för 5st.
Jag får dom i morgon. Hoppas att det är dom strular.
av kamilenski
Är nyfiken själv. När får du stiften? Eller snarare, när tänker du åtgärda det?
Användarvisningsbild
av mvos
I morse startade inte bilen alls. startmotorn snurrade men inget hände. Jag hade för lite diesel i tanken för att starta dieselvärmaren. Jag fick åka med en dunk till macken. När dieselvärmaren gått i ca 15 min så startade bilen på en gång.

Nu sitter dom nya glödstiften på plats. återkommer i morgon när jag har provat att starta bilen när den är kall.
Användarvisningsbild
av mvos
Nu har jag provat att starta bilen kall. Det blev ingen skillnad. Startmotorn snurrar men bilen startsr ej.
Och när jag kopplar in ett extrabatteri snurrar startmotorn lite snabbare och bilen startar efter ca 10 sek vid varje försök.
Men nu är det ca +10 grader.

Är ingen expert på diesel, vad mer kan det vara.
Är nästa steg att kolla kompressionen?
Användarvisningsbild
av Vojje
Har du kollat att stiften verkligen glöder eller får ström/spänning?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Går bilen som den ska? Har du kollat batteriets kondition? Skulle mäta bränsletrycket vid start för att se att den elektriska pumpen ger rätt tryck. Hur är bränslefiltrets kondition?
Användarvisningsbild
av mvos
Bilen går utmärkt när den väl startar.
Batteriet, startmotorn och dieselfltret är helt nya.

Hur mäter man om glödstiften fungerar eller får ström. Kan man skruva ur glödstifftet och lägga det mot jord och sedan vrida om nyckeln. eller ska man mäta med multimeter?

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]