Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Osla: Mellan framsätena, under handbromsspaken har du två röda vippströmbrytare, om du har stolsvärme.
Är bara 86 o nyare det är så, 85 så sitter det i mittkonsollen för förarsidan, och 84 o äldre är det automatiskt (alltid på och regleras med teromstat) på förarsidan. SÅ alla 240 har alltså minst på förarsidan, men ofta är ju elementet avbränt, och så är det nog i detta fallet också.

På 240 finns bara B230K med manuell choke, på 740 däremot är det automatisk.

Till TS, det låter som att choken inte fungerar som den ska, har du kollat så att armen som är kopplad till chokevajern verkligen åker med hela vägen när du drar ut choken?
Hej Amarace!

Nej hade aldrig tänkt att kolla om armen följar med hela vägen med chokevajern tyvärr :evil:
Ska göra det i morgon (torsdag)

Tackar :|
av rd350
Sitter en liten "plastkam" till chokereglaget som brukar bli uppsliten. Stolvärmen är nästan alltid kabelfel vid nämnda termostat eller själva termostaten. Reservdelar finns hos Volvo.
av osla
Amarace skrev:
Rådlös skrev:Osla: Mellan framsätena, under handbromsspaken har du två röda vippströmbrytare, om du har stolsvärme.
Är bara 86 o nyare det är så, 85 så sitter det i mittkonsollen för förarsidan, och 84 o äldre är det automatiskt (alltid på och regleras med teromstat) på förarsidan. SÅ alla 240 har alltså minst på förarsidan, men ofta är ju elementet avbränt, och så är det nog i detta fallet också.

På 240 finns bara B230K med manuell choke, på 740 däremot är det automatisk.

Till TS, det låter som att choken inte fungerar som den ska, har du kollat så att armen som är kopplad till chokevajern verkligen åker med hela vägen när du drar ut choken?
okej då vet jag, då har jag 2 st 240is med fungerande värme, 82 245 och 84 244 :D

men blev lite ot nu, sorry för det
K-motorernas förgasare är inte de bästa, så många har bytt till Stromberg/Pierburg med tillhörande insug pga att de ledsnat på sin Solex... om du nu inte hittar något enkelt fel som att chokvajern lossnat så åk och prata med en som är duktig på just dom, blir väl Volvo verkstad skulle jag tro. De bör kunna säga vad som är fel på just din förgasare. :wink:
Hej och tackar :D

tyvärr hade jag ingen tid för att kolla närmare till hela chokesystemen och förgaser...som sagt av Amarace,rd350...
:shock: men jag ska göra det i dag (lördag) .

Hasse63 : jag tänker försöka denna tipsar och jag vill också byta tändstift i morgon :) . Om det finns inga fel eller en
förbättring jag ska åka till verkstad.Jag vet att Solexen är inte den bästa men bilen är 98% original och jag vill inte byta därför solexen (inte nu kanske senare om problemet stannar kvar) :cry:

rd350: vad menar *plastkam* ? sitter den inne i bilen eller i motorrumet ? :???: kan du föklara lite var plastkam finns ?
jag ska också titta på kabelfel angående stolvärme som skriver kompe och du men kan du säga var termostaten ligger ?

TUSEN TACK till er :wink:

Nu har det bränt en kabel igen :D Har t&[…]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]