Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AGM batteri i all ära, men dom kräver en högre laddspänning är ett "normalt" batteri.
Sätter man i ett sådan så kommer det inte bli fulladdat, det är därför det finns ett speciellt läge på Ctek laddare för AGM batterier.
XS-laddare ska vara ok enligt Ctek till just AGM. (http://www.ctek.nu/Archive/ProductManua ... 003_SV.pdf)
Laddning bör ske mellan 14,4-14,7volt
Dessutom står det att AGM rekommenderas om man har många el-förbrukare (som t.ex. taxi och räddningsfordon) och som tål djupa urladdningar enligt flertal batteriproducenter

I och med att på bilen sitter en dieselvärmare, som drar en hel del ström, så valde jag att sätta i ett just AGM batteri.
Har testat nu under några dagar, och värmaren går snällt, bilen startat som den ska, utan stödladdning, precis som jag önskade.
Även med nyckeln i radioposition en längre tid så visar inte batteriet några som helst tendenser till att svaja.

Kommer att uppdatera vidare om det uppstår några komplikationer, antingen med handhavandet eller om kylan ställer till det.

Och helt ovidkommande till denna tråd.
Visste du att i Arizona så är det väldigt vanligt att många bilbatterier inte håller längre än ett år?
(Fakta läst ur batteriproducenters hemsida)
Tydligen så tar värmen mer skada på ett batteri mer än kyla.
"Visste du att i Arizona så är det väldigt vanligt att många bilbatterier inte håller längre än ett år?
(Fakta läst ur batteriproducenters hemsida)
Tydligen så tar värmen mer skada på ett batteri mer än kyla."

Javisst, så är det. Det är lika dant i Sverige. Batterier som har funkat hela vintern blir värdelösa på sommaren eftersom det är värmen

som skapar självurladdningen. Batteriet tappar visserligen kapacitet i kyla men om du tar in batteriet i stugvärmen återkommer kraften :P .

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]