Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DieselDoffe
Hejsan alla Volvoentusiaster!

Mitt första inlägg här på forumet så ni får ursäkta eventuella fel.

Jag har blivit sugen på Volvo 850 TDI och skulle behöva tips om vad man ska kolla på vid köp av en sådan bil.
Förutsätt att miltalet är ca 40-60k.
Växellåda, automat eller manuell spelar ingen roll.

Är inte så insatt i dessa men motorn är väl densamma som till V70 TDI årsmodell 97-00?

Mvh
av *pettson*
Kortfattat så har frågan kommit upp förut. KÖP INTE! om du inte vet att inte allting under huven har samma ålder. Eller att du har välfylld plånbok och är villig att lätta på lädret ifall. Det är motorn som är problematiken eftersom delarna till den är svindyra.
Finns inte många problem, men varenda ett av dom kostar ordentligt.
Det finns alltså en anledning till varför dom är ganska billiga trots att dom ofta är fina i både inredning och karosseri.
av DieselDoffe
Vad är det som går sönder och vad kostar det? Nu snackar vi reparation på verkstad med nya delar.
Om man är händig med bilar och köper begagnade delar kan det vara något så eller det är svårt att reparera? Har hört att dessa motorer är långlivade.
av *pettson*
DieselDoffe skrev:Vad är det som går sönder och vad kostar det? Nu snackar vi reparation på verkstad med nya delar.
Om man är händig med bilar och köper begagnade delar kan det vara något så eller det är svårt att reparera? Har hört att dessa motorer är långlivade.
Vilka begagnade delar? Det finns inga begagnade slitdelar eftersom dom går tills dom är slut. Det finns bara nya delar att köpa i stort sett.
Som amatör skruvar man inte diesel kortfattat. Behöver du ställa pumptimingen krävs indikatorklocka och till sist dator för dynamiska inställningen.
Lägger en spridare av så är det inte ovanligt att spridarsätet blir skadat vid demonteringen och du behöver fräsa det. Hursomhelst behöver du ganska djup kunskap och absolut renlighet. Det är ingen magi men heller inte som att jobba med bensinare. Problem sker mer sällan, men kostar destomera.
Om du letar ett antal inlägg längre bak än detta så hittar du en del prisuppgifter på saker. Annars tar du bara närmaste webbkatalog och tittar på några saker som är vanligt.
När du tagit nypriserna i webbkatalogerna försöker du hitta sakerna på skroten. Bilda dej en egen uppfattning vad du har för läderdjup i plånboken.

Vevaxeldrev
Remskiva vevaxel
Spridare med givare
Vanlig spridare
Dieselpump
av DieselDoffe
Hur ofta skulle du tro att dessa saker går sönder och vid vilket miltal? Byte av en dieselpump vet jag att det kostar en hel del men dock händer det ganska sällan. Har man tur så kanske den redan är bytt på den bilen man får intresse för.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror inte du kan få speciellt mycket mer info här. Om du inte litar på *pettson* här på forumet, vet jag inte vem du kan lita på? Jag har ingen erfarenhet själv av TDI, men har fler kollegor inom taxi som kört sådana. Precis som *pettson* skriver, de går långt men när de "stannade" blev det dyrt. (Nya motorer)
Nästa elbil från Volvo?

Ser ju väldigt rätt ut med Volvo slä[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Tack! Till boxen där ECUn sitter? Klart det k[…]