Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dave skrev:
oldtimersmc skrev:http://car-ecu-repair.com/volvo/throttl ... zAodkkKYsQ
Här är en annan användbar länk...
Detta företag tar ej emot spjällhus från Sverige utan vill att man ska prata med deras svenska partner på ATECH2.com

Dave
Ok
dave skrev:Bra fråga om oljan, hur den kommer dit. Igensatt vevhusventilation verkar vara svårt/dyrt att lösa.

Ska beställa sensorn i slutet av månaden så får vi se hur det går :)

Dave

Att fixa vevhusventilationen är inte allt för svårt och inte så himla dyrt heller. Kolla min länk så får du en uppfattning om jobbet. /Clas
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=71177
Att fixa vevhusventilationen är inte allt för svårt och inte så himla dyrt heller. Kolla min länk så får du en uppfattning om jobbet. /Clas
Den där guiden var ju väldigt bra! + att den visar mig att jag antagligen inte kommer få ut gasspjällshuset ur bilen då kabeln går bakom en del där under som sitter fast i båda ändar så att bara dra ut den funkar inte. Hm... Vill inte stå utomhus och renovera spjället :)

Borde våga mig på att renovera enligt din guide, får se hur det går!

Tack för länken!

Dave
m2c skrev:Den tråden går ej att svara på längre, så jag chansar här istället. Vart sitter den där nippeln som det talas om att man kan blåsa ren med tryckluft? Finns det bild nånstans?
Är ju ingen utbildad mekaniker utan en hemmapulare så den enda nippel jag kan tänka mej är till vänster på insugsröret där en slang från oljefällan går in, men tror inte att den sätts igen så lätt. Tror att det kanske gäller turbomotorer som man kan göra det. Finns säkert någon bättre mekaniker som kan ge svar på din fråga. /Clas

Har kollat runt lite och det är tydligen den nippeln till vänster på insugsröret och på turbomotorer sitter nippeln i underkant på insugsröret nära servopumpen.
Senast redigerad av 1 TotanTotan, redigerad totalt 0 gånger.
dave skrev:
Den där guiden var ju väldigt bra! + att den visar mig att jag antagligen inte kommer få ut gasspjällshuset ur bilen då kabeln går bakom en del där under som sitter fast i båda ändar så att bara dra ut den funkar inte. Hm... Vill inte stå utomhus och renovera spjället :)

Borde våga mig på att renovera enligt din guide, får se hur det går!

Tack för länken!

Dave
När jag rengör mitt så brukar jag bara koppla loss luftslangen som går dit (skruvar lös i spjälländan och drar åt sidan). Sen öppnar jag spjället för hand och torkar rent där jag kommer åt inuti med en trasa dränkt i avfettning. Detta har funkat 2 ggr för mig.

Det verkar som att klet precis där spjället går emot huset när det är stängt gör stor skada för när man trycker ner kopplingen efter att spridarna slagit av sig vid motorbroms. Antingen så går varvet ner väldigt mycket, eller så dör bilen.

Första gången fick jag dessutom emissionsvarningsfel fram och åter hela tiden.
oldtimersmc skrev:
dave skrev:
oldtimersmc skrev:http://car-ecu-repair.com/volvo/throttl ... zAodkkKYsQ
Här är en annan användbar länk...
Detta företag tar ej emot spjällhus från Sverige utan vill att man ska prata med deras svenska partner på ATECH2.com

Dave
Ok
VARNING för ATECH2! Köpte ett spjällhus i början av 2011 till min V70 och allt verkade bra men efter c:a 6 månader började spjället att svara dåligt på gaspedalens rörelse och ETC-lampan tändes. Efter felsökning visade sig att det nya spjällhuset blivit defekt. Jag tog kontakt med Atech eftersom de angett att det var 2-års garanti och förklarade vad det var för fel. De kände till felet och lovade att skicka en ny. Sedan hände inget trots påstötningar, inget svar på mail, bara telefonsvarare som svarar på telefon. De har alltså blåst mig på 3786 kr och nu måste jag på något sätt få tag i en ny. Hade jag vetat detta hade jag gått på original hos Volvo direkt. Jag antar att firman håller på att gå omkull om den inte redan gjort det eftersom de inte svarar. Mitt råd: Köp inget därifrån!!!
Det är ju för jävligt om dom kör en sån grej att dom dissar dej totalt när dom utlovar 2 års garanti "Kansjälv". Förbannat dyra läropengar men för andra kan det vara tur som tänkt att anlita ATECH2 och nu kan välja något annat alternativ. Hoppas att dom kryper till korset och gör rätt för sig annars är dom rätt rökta när ryktet sprider sig.
Faller sig att min kompis köpte av dem till sin v70 av 2000 års modell för ett par månader sedan. Det kostade 3700 kr och då skickade han in sitt gamla spjällhus. Han har inget o klaga på ännu men tänker på att det är inga dåliga pengar de gör: de gör sensorn själv och tar det gamla spjällhuset i retur. Men sköter de sina affärer som de gör här i vårt exempel så är det skamligt. Vi får väl se, jag kanske förstör mitt spjällhus o får ringa dem... ;)

Dave
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX