Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Ja en konstig överskrift, men det gäller en ganska intressant sak.
För några år sedan sålde Biltema NGK tändstift. KGK som är importör här blev arga eftersom Biltema köpte konkurspartier ifrån Norge och inte via KGK.
KGK spände musklerna och anmälde Biltema för att dom själva importerat. Domen kom och Biltema åkte dit på det.
Då började nästa tvist. Hur mycket har KGK förlorat på detta. Ja det skulle minsann tas i så man kräktes. Menar ingen får klampa in på inpinkat revir minsann.
Den tvisten vann Biltema istället.
Biltema fick betala första rättegångskostnaderna med 3,8 miljoner.
KGK fick betala andra omgångens kostnader som förlorare med 4,6 miljoner kronor. Summan som KGK angav att dom förlorat togs ingen notis om eftersom den inte gått att påvisa.
http://www.corren.se/ostergotland/linko ... =&menuids=

Mitt i allt det här står du och jag och andra och får det utslaget på priset på delarna vi köper av respektive bolag det gör inte delarna billigare. Nån bestämde att handeln är helt fri i Sverige, förutom att man just kan köpa upp rättigheter till andra märken och fabrikat osv. Du är alltså fri att köpa av vem du vill till samma pris. Det är marknadens tanke.
Summa summarum nu är att MECA är uppköpt av Mekonomen sen nån vecka, Micro slukades också av Mekonomen, det finns andra som slukats samma väg. Nu är det inte många kedjor eller fristående kvar som kan utgöra en prisskillnad på marknaden. Detta eftersom Mekonomen köpt upp lösa varumärken och KGK som äger Autoexperten med mera också köpt upp lösa varumärken som tillsammans i princip utgör hela vår reservdelsmarknad i Sverige.

Kvar är att köper du ett NGK stift så ska det kosta lika överallt. Eller mer, men aldrig mindre. Mer vinst hos butiken finns ingen åsikt om, men produkten får inte säljas billigare då kan generalagenten ha en åsikt om det. Samma gäller alla märken i alla butikskedjor. DET anses vara fri marknad det.
Sånt gör att jag valt att vända mej mycket utomlands. Bland annat till England där inte det här förekommer. Där är det just FRITT och där är priserna betydligt lägre än här. Leveranstiderna är ca 3 dagar i snitt och man betalar med Engelsk moms vid köpet. Momsskillnaden är 10% så det är inte bara därför det är billigare.
Prisexempel.
4-tråds Bosch Lambdasond i orginalförpackning till 850: 833spänn i brevlådan inkl frakt. (1760 på mekonomen just vid köp ögonblicket)
Knacksensorer till Volvo 850 runt 150 spänn med frakt (Varierar nåt lite upp och ned beroende på affär). Kostar drygt 700 här.
En komplett sotnings sats av kvalitet, inkl allt kostar drygt 1235spänn inkl frakt. Inte drygt 2500 som här.
Främre rör till Mazda-89: 699kr inkl frakt. Kostar 2600 här.
Tomgångsmotor opel: 239kr inkl frakt och 1445kr här

Ja listan kan egentligen göras oändlig om man önskar. Det jag vill visa är att det lönar sej grymt idag att helt enkelt skita i dom stora kedjorna som hellre vill höja priserna än ha dej som kund i butiken. Det är inte sant att allt gått upp i pris och ingen vet varför. Man VET varför men man vill inte berätta eftersom det är så medvetet.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Japp, Köpte nyligen motorolja från Tyskland och tjänade en skaplig hacka. Kollade dock inte England, kanske är ännu billigare där?
av llesrof
kebabpizza skrev:Japp, Köpte nyligen motorolja från Tyskland och tjänade en skaplig hacka. Kollade dock inte England, kanske är ännu billigare där?
Tänk på att olja från England är anpassad för högerstyrda bilar :D
av Bamse
Tack pettson för din förbaskat fina sammanfattning av hur vi svenskar blir uppskjörtade.

Det värsta är att vi i sverige verkar vilja hysha och tysta ner alla diskussioner om hur man hittar ett bra pris, man ska bara acceptera att saker och ting kostar det det kostar.

Det hade varit suveränt om ni som handlat utrikes kunde presentera vilka butiker ni handlat av och om de verkar vettiga och gärna motsatsen - om det finns ställen som man blir blåst på.

Men om jag inte har fel så kommer alla sådana försök att tystas ned.....vi får väl se om jag har rätt :-O)
av *pettson*
Till att börja med kan man vända sej till ebay.co.uk, där slår man in vad man söker. Dom flesta jag handlar av finns här som butiker, erbjudandena varierar ibland. Dom som det gått smidigt att handla av, handlar jag naturligtvis mera av men jag låser mej inte till nån. Jag kör alltså inte nån budgivning eller nån typ av auktion.
Det är fasta priser och det går direkt att få reda på vad portot blir, räkna pundet på 10spänn så är det inga negativa överraskningar när man jämför mot svenska priser. Det som är lite bök är att en del accepterar inte betalkort utan bara paypal.
Men det är ett mycket lättlöst problem jämfört med att tandgnissla och hosta upp en massa mer pengar under protest.

Som sagt fri konkurrens på svensk marknad finns inte alls. Det som är fritt är just att handla vart du vill till förhoppningsvis samma pris. Vet några uppstickare i vårt avlånga land som sänkte sin marginal och vips råkade transporterna sacka efter. Lagvidrigt eller bara otur till dom kursade? Men vad ska man göra, saker ska bevisas med.
Mekonomen som jättar köpte upp Marinshopen i sin helhet. Vips fick inte dom köpa några varor av storleverantörerna. För risken var ju att priset på delarna skulle sänkas på marknaden. Det skulle *allvarligt skada* den image som var uppbyggd av märkena i sej. När det kom till nyheterna så var svaret i stil med: Vi kan inte leverera i korrekt antal och mängd utan att vi måste utöka vårt eget nät. Nåt vi inte vill göra, och därmed levererar vi inte. Vi kan heller inte tillgodose kundens intresse och väljer då att inte göra affär med denne. Tja det borde ju inte vara olagligt eller hur? Men är det så då? Ja det är det rätten ska ta reda på. Det är inte jag eller andra att döma om det. Det är inte för att döma jag skriver det här, det är för att uppmärksamma hur det ter sej i verkligheten, olagligt eller lagligt så kommer inga delar fram som skulle kunna bli billigare.
Vilka är dom inblandade då? Tja dom är stora och inte dom vi trodde förmodligen.
17augusti gjordes en razzia hos följande nedan.
Brunnswick Marine, KGK Motor, Volvo Penta, och Yamaha Motor Scandinavia.

Se där? Både Volvo och KGK var med..helt otippat.

Sånt här borde ju inte förekomma åtminstone inte när till exempel båtbranschens riksförbund är med och kontrollerar?
Eller om man kikar lite vilka dom är?..
Båtbranschens Riksförbund och dess helägda aktiebolag Sweboat Service AB som organiserar båtmässor i Stockholm och Göteborg.
Ahapp.. och?
Styrelsen av Båtbranschens Riksförbund består av de fyra företagen som slutat leverera reservdelar...
Ja det var ju också otippat.. *not*..
Men vi får se hur det slutar..
av mikebike
Jag handlar ganska mycket från utlandet, främst cykeldelar och vapendelar/kulor.
Det är inte alldeles sant att man alltid betalar lokal moms, om företaget man handlar från säljer "tillräckligt mycket" till Sverige så debiterar de svensk moms.

Fraktkostnaden på stora och/eller tunga saker är ganska låg från Tyskland, vanligen lägre än inom Sverige!
En cykel, ett par cykelhjul eller 30 kg kulor brukar kosta 15€.

En ganska irriterande sak när man hittar intressanta grejer på ebay.co.uk är att många säljare endast skickar inom UK. Ibland går det att ta kontakt med säljaren och då går de med på att sälja "abroad", men tyvärr verkar många tycka att det är besvärligt att skicka utomlands.
av *pettson*
Först av allt så innan man läser texten nedan så bör man förstå att företag i EU inte är intresserade av att momsa på två, eller tre, eller 5 ställen. Dom momsar på ETT, sitt hemland.
Tar vi till exempel två företag som jag vet om i England som säljer delar till mini, så har dom så mycket försäljning till Sverige att dom har svensktalande personal. Dom har garanterat passerat summan som anges i texten nedan flera ggr om. Men likväl så betalar man brittisk moms. Hur kommer det sej då?
Tja, enda kontrollen på att stora varusummor lämnar landet är om du själv ringer skatteverket och berättar, köpen behandlas som inhemska och då syns dom inte någon annanstans, dom är tullfria i det här fallet och därmed så räknas inte heller nåt av tullen, varken deras, eller våran.
Deras skatteverk är inte intresserade av att vårt skatteverk ska få sina pengar. Likväl är vårt skatteverk inte intresserade av att deras ska få behålla några pengar. Nåt samarbete förekommer inte gällande att utreda vilka av dom köp som har brittisk moms faktiskt levererats till Sverige.
Däremot vet jag om en del företag som gärna vill du ska betala svensk moms i England. När du gjort det är varorna deklarerade med Engelsk moms på kvittot du får. Mellanskillnaden är nåt du just blivit avlurad.
Eftersom vapen och ammunition hamnar under tullrestriktioner så är dom också övervakade av sänd och mottagartull samt av sänd och mottagar skatteverk. Är dom övervakade så gäller garanterat summan som gäller nedan. Då gäller också för företaget att ha inhemsk och Svensk moms. Tullfritt är alltså nåt helt annat. Men oavsett svensk moms eller brittisk eller vad det nu är, så är det alla gånger värt att köpa hem utifrån.

Annars ser reglerna ut som följer.
Varor som kommer från ett annat EU-land är befriade från alla tullformaliteter, med vissa undantag. Undantaget gäller varor som ska anmälas på grund av gällande införselrestriktioner, till exempel vapen, tobak, alkohol och narkotika samt djur och produkter av djur.

Moms
Köp på plats
Om du reser till ett annat EU-land, köper varor på plats och själv transporterar varorna tillbaka till Sverige betalar du moms i det land där varorna är köpta. Undantagna är nya bilar, motorcyklar och båtar.

Köp på distans - Internet, postorder, TV-shop

Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren och Försäkra dig om att momsen ingår i priset.

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)