Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pocoloco
V70-98 Parkbromsstrul

Problem: Vänster parkbroms tar inte. Men jag har bytt handbromswire (mekonomen), expander (original) och backar (mekonomen). Jag har också följt Pettsons instruktion i en annan tråd här på forumet om hur man justerar parkbromsen. Ändå tar inte parkbromsen på vänster sida. Höger sida funkar däremot perfekt och där har jag bara bytt backar men inte wire.

Om jag kör på grus väldigt sakta typ 10-15 km/t och drar i parkbromsen så ser jag ju på marken att höger parkbroms tar, men vänster lämnar inga märken. Så då konkluderar jag med att vänster inte tar. Men det konstiga är att om jag hissar upp bilen och försöker drar rundt vänsterhjulet med parkbromsen i så klarar jag det inte, så då tar plötsligt alltså parkbromsen.

Kan det vara stoppbocken mellan backarna? Jag har köpt en repsats på biltema men inte bytt. Skär man loss den gamla med en vinkelslip eller har ni andra sätt att byta? När jag ser på stopparen så verkar det som att den är helt ok.

Jag blir inte klok på det här. Något gör jag fel. Någon som har en god idé om hur jag går vidare?
av *pettson*
Eftersom du bytt vajer så måste vajern justeras in först på bromsvågen så att bägge vajrarna tar samtidigt.
Sen är det dags att justera på bromsbackarna.
Du har uppenbarligen inte justerat just vajern först. Det kan inte backarna kompensera för.
Vilket gör att du inte får broms på bägge sidor samtidigt.
av *pettson*
Infästningen på bromsvajrarna i handbromsspaken är en bromsvåg som balanserar höger/vänster.

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]