Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Samtidigt så tycker jag personligen att filtren på många bilar verkar ha blivit mindre, t.ex vissa VAG-bilar har filter som bara är något större än en tom toarulle och skall klara att rena gott och väl 3000 mil... det litar inte jag på. Och även om det förr var ett drygt arbete med ständiga oljebyten så var i alla fall "sludge", koksning och täppta vevhusventilationer näst intill okänt, så allt har inte blivit bättre med tiden.

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Funk skrev:Samtidigt så tycker jag personligen att filtren på många bilar verkar ha blivit mindre, t.ex vissa VAG-bilar har filter som bara är något större än en tom toarulle och skall klara att rena gott och väl 3000 mil... det litar inte jag på. Och även om det förr var ett drygt arbete med ständiga oljebyten så var i alla fall "sludge", koksning och täppta vevhusventilationer näst intill okänt, så allt har inte blivit bättre med tiden.

/Thomas
Det kan säkert vara en kombination men personligen tror jag vevhusventilationsproblem etc. är ett resultat av bräbnslebesparingen snarare än oljebytesintervallet. Lågfriktionsringar gör att mycket mer förbränningsgaser/tryck slinker ner i vevhuset vilket ställer extremt mycket högre krav på ventilationen. Att mer eller mindre alla bilar är försedda med turbo idag hjälper naturligtvis också till att öka trycket i vevehuset och temperaturen på oljan.

/Martin
Användarvisningsbild
av Guligan
Att byta filter mellan oljebytesintervallerna är givetvis ingen dum idé. På båtmotorn kör jag filterbyte varje år och oljebyte inkl filter vartannat år. Sen behöver man visserligen fylla en del extra olja även om man bara byter filter så besparingen är inte så stor.

Ett gammal visdom som säkert många av er hört: "man smörjer sig inte fattig". 8)
Användarvisningsbild
av Guligan
För övrigt så tycker jag det är väl tufft av bilfabrikanterna att utlova 3000-milsintervaller. Betänk att många förare aldrig ens kollar oljan. På mina tidigare bilar som haft 3000-intervall har jag fått fylla på extra efter 2-2,5 tusen mil.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har inte lastbilar en helt annan typ av rening av oljan än en personbil?

Som svar på det jag skrev tidigare om att bara byta filter så är den idén helt ny för mig, min far som jobbat som bilmekaniker större delen av sitt liv, (är pensionär nu) är inte heller bekant med tanken. De bilar jag haft som varit trimmade har jag bytt filter och olja vid korta intervall. Men hänger jag av filtret så ryker även oljan i fortsättningen, det är min ståndpunkt tills vidare..
Användarvisningsbild
av midnight
Tjenare!
När det gäller oljebyte på min S80 MY09 så byter jag olja efter ca 1200 mil eftersom jag gör många kallstarter och kanske inte kör någon längre sträcka!
//Leffe
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]