Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
#579058
Ni som har xc70 hur bra är dem på vinterväglag?

Ska hämta min nya förhoppningsvis i mitten på december och hoppas lite på att det är snö då.....
Användarvisningsbild
av Variosboy
#579064
Har du beställt en AWD eller en FWD?

Frågan är lite i stil med: Hur långt är ett snöre?
Allt är relativt, de som kört något som är bättre än XC70 kommer att säga att XC70 är skräp och vice versa..
Användarvisningsbild
av apersson850
#579072
Något som man kategoriskt kan säga är att det är lättare att komma igång med fyrhjulsdrift än med tvåhjulsdrift, när det är halt.
Sen hur mycket lättare, det är en annan sak...
Användarvisningsbild
av MartinS
#579077
apersson850 skrev:Något som man kategoriskt kan säga är att det är lättare att komma igång med fyrhjulsdrift än med tvåhjulsdrift, när det är halt.
Sen hur mycket lättare, det är en annan sak...
Fast egentligen är väl skillnaden enhjulsdrift (FWD) mot tvåhjulsdrift (AWD), eller kan AWD låsa hjulen på samma axel?

/Martin
av Sharkbait
#579079
Eftersom du har beställt en XC70 så förutsätter jag att det är en AWD. AWD utklassar FWD på vintern och det kommer du att märka.


Bara hoppas det kommer mycket med snö så kommer du få en trevlig vinter!
av Steff 99
#579108
Man skall inte förutsätta att en XC70 är AWD eftersom den även säljs som DrivE med enbart FWD.
Användarvisningsbild
av apersson850
#579155
MartinS skrev:
apersson850 skrev:Fast egentligen är väl skillnaden enhjulsdrift (FWD) mot tvåhjulsdrift (AWD), eller kan AWD låsa hjulen på samma axel?
Det tycker jag inte man kan säga, även om differentialerna tillåter att ett hjul snurrar även om det andra inte gör det. I så fall skulle en konventionellt fyrhjulsdriven bil vara lika enhjulsdriven som alla andra, eftersom mittendifferentialen tillåter ett hjul på en axel att snurra utan att något av de andra följer med.

AWD på en XC70 är fyrhjulsdriven i den mån att Haldexkopplingen drar med sig bakaxeln också, och där överför den det moment den är åtdragen till, samt att bromssystemet lägger sordin på det värsta spinnandet på en sida, både fram och bak, för att i någon mån tvinga även hjulet på andra sidan att hjälpa till.
Lika effektivt som tre låsta diffar är det inte, men betydligt effektivare än tre helt öppna.

Dessutom är det så att om det är riktigt vinterväglag, alltså packad snö eller is, är greppet vanligtvis någorlunda lika dåligt under alla hjulen, varför även ett system med helt öppna diffar är bättre som fyr- än tvåhjulsdrivet. Det finns ju fler hjul att fördela kraften på. Alla slirar ungefär lika mycket.
Användarvisningsbild
av MartinS
#579157
apersson850 skrev:
MartinS skrev:
apersson850 skrev:Fast egentligen är väl skillnaden enhjulsdrift (FWD) mot tvåhjulsdrift (AWD), eller kan AWD låsa hjulen på samma axel?
Det tycker jag inte man kan säga, även om differentialerna tillåter att ett hjul snurrar även om det andra inte gör det. I så fall skulle en konventionellt fyrhjulsdriven bil vara lika enhjulsdriven som alla andra, eftersom mittendifferentialen tillåter ett hjul på en axel att snurra utan att något av de andra följer med.

AWD på en XC70 är fyrhjulsdriven i den mån att Haldexkopplingen drar med sig bakaxeln också, och där överför den det moment den är åtdragen till, samt att bromssystemet lägger sordin på det värsta spinnandet på en sida, både fram och bak, för att i någon mån tvinga även hjulet på andra sidan att hjälpa till.
Lika effektivt som tre låsta diffar är det inte, men betydligt effektivare än tre helt öppna.

Dessutom är det så att om det är riktigt vinterväglag, alltså packad snö eller is, är greppet vanligtvis någorlunda lika dåligt under alla hjulen, varför även ett system med helt öppna diffar är bättre som fyr- än tvåhjulsdrivet. Det finns ju fler hjul att fördela kraften på. Alla slirar ungefär lika mycket.
Men om man så att säga "står i skiten" och bortser från bromsande antspinn ano tidigt 90-tal så blir väl en FWD enhjulsdriven och en AWD tvåhjulsdriven (ett hjul fram och ett bak), eller tänker jag fel?

/martin
Användarvisningsbild
av apersson850
#579167
Du tänker fel. Förvisso kan du råka ut för att en tvåhjulsdriven bil blir stående med ett spinnande hjul, men den är fortfarande tvåhjulsdriven. Det är bara det att om det överförbara momentet är 1000 Nm på det ena hjulet och 500 Nm på det andra, då uppnår båda hjulen 500 Nm, och sen börjar det som har sämst förhållande att slira. Om vi bortser från skillnader i statisk och dynamisk friktion innebär det att båda hjulen överför 500 Nm, alltså sammanlagt 1000 Nm. Så visst driver båda hjulen. Men om det då går åt 1300 Nm för att få bilen i rullning, då kommer man ingen vart. Om däremot båda hjulen hade klarat 1000 Nm, alltså 2000 Nm tillsammans, hade det funnits god marginal.

Om då bilen på ett eller annat sätt kan hindra hjulet som har sämst friktion från att snurra fortare än det andra, får man ett utnyttjande av den bättre friktionen vid den andra sidan också. Med en riktig spärr i exemplet ovan kan man då få ner 1500 Nm i backen, vilket alltså är tillräckligt om 1300 Nm räcker. En bil som använder bromsarna för att flytta över kraft på andra sidan drar till bromsen tills hjulen snurrar lika fort. I exemplet ovan innebär det att bromsen håller emot med 500 Nm, vilket tillsamman med friktionen gör att även det spinnande hjulet kräver 1000 Nm för att snurra runt. Då har vi samma momentbehov vid båda sidorna, varvid hjulet som kan överföra 1000 Nm tvingas göra det också. Motorn känner en belastning på 2000 Nm, varav 1500 Nm går ner i backen, och då endast 1300 Nm skulle behövas för att flytta bilen rör det på sig.

Så att bortse från det systemet är ungefär lika meningsfullt som att bortse från att en fyrhjulsdriven bil driver på fler hjul än en tvåhjulsdriven.
av Mccartney
#579168
Självklart är det en AWD tycker själv att det är inte lönt att ha en xc70 om det inte är awd....

Har ingen erfarenhet av awd bilar, har kört en 745 aut och den var direkt usel i vinterväglag.....min v70 som jag har nu har jag inte hunnit testa på vintern så det ska bli intressant och testa xc70in på vinterväglag.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]