MartinS skrev:apersson850 skrev:Fast egentligen är väl skillnaden enhjulsdrift (FWD) mot tvåhjulsdrift (AWD), eller kan AWD låsa hjulen på samma axel?
Det tycker jag inte man kan säga, även om differentialerna tillåter att ett hjul snurrar även om det andra inte gör det. I så fall skulle en konventionellt fyrhjulsdriven bil vara lika enhjulsdriven som alla andra, eftersom mittendifferentialen tillåter ett hjul på en axel att snurra utan att något av de andra följer med.
AWD på en XC70 är fyrhjulsdriven i den mån att Haldexkopplingen drar med sig bakaxeln också, och där överför den det moment den är åtdragen till, samt att bromssystemet lägger sordin på det värsta spinnandet på en sida, både fram och bak, för att i någon mån tvinga även hjulet på andra sidan att hjälpa till.
Lika effektivt som tre låsta diffar är det inte, men betydligt effektivare än tre helt öppna.
Dessutom är det så att om det är riktigt vinterväglag, alltså packad snö eller is, är greppet vanligtvis någorlunda lika dåligt under alla hjulen, varför även ett system med helt öppna diffar är bättre som fyr- än tvåhjulsdrivet. Det finns ju fler hjul att fördela kraften på. Alla slirar ungefär lika mycket.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.