Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 245- 89 med B230 motor som helt plötsligt dog av när jag körde i ca 70 km/h. Stängde av och provade starta igen men utan vidare resultat. Startmotorn drar runt med den tänder inte fullt ut.

den har gjort så tidigare och då har det varit säkringen till insprutningen som krånglat. Har bytt den 3 gånger utan resultat. Verkar lite som kortslutning eftersom säkringen flyger när man ruckar på den.

Nån som har nå tips? Tar emot hjälp med öppna armar, men skriv gärna så att en rookie som jag kan förstå, är inte så haj på motorer (speciellt inte elfel)
av Rådlös
Det finns en skarvkontakt på nollägesgivaren som kan bli oxiderad eller glappig på annat sätt. Nu är det dessvärre så att själva givaren kan sitta på olika ställen beroende på vilken årsmodell.
På min 92:a sitter det en fyrkantig skarvkontakt långt bak på motorn, i höjd med ventilkåpan, på vänstra sidan. Givaren sitter "högst upp" över svänghjulet. Men det är oftast skarvkontakten som krånglar. Jag har även hört talas om att givaren hade lossnat på en bil. Den hade varit limmad med epoxi. Öppna den fyrkantiga skarvkontakten och kolla i den. Den har en liten låsbygel också, ungefär som en säkerhetsnål. Det är OK om det är vaselin (?) i kontakten. Men glapp kan det bli ändå. Och då isolerar vaselinet. Så det viktiga är att kontaktblecken, kabelskotyper, inte har oxiderat eller glappar. Det är bara två ledare i kontakthuset, så då vet du om du är på rätt ställe.
Om din nollägesgivare skulle sitta någon annan stans, bör du begära mer hjälp av en verkstad, eller här på forumet. För några år sedan frågade jag en verkmästare om detta. Han berättade att då, på nittiotalet, fanns det räknat på samtliga volvomodeller 51 olika placeringsvarianter för nollägesgivaren! Den kallas också ibland "Övre dödpunktsgivare". Men det är samma sak. Om denna inte fungerar, startar inte motorn. Om du skulle ha tillgång till en Ohmmeter, kan du mäta i kontakten på den ändan som går till givaren. Eftersom det troligen är en magnetspole, borde det vara ~ 200 Ohm. Eller något i den stilen?
av mackan_
Min 240 gl -88 dog ikväll, kanske kan vara just nollägesgivaren?

Hade klrt ca 2 km, låg i 70 km/h så börjar oljetryckslampan lysa. "Inte bra" tänkte jag och stannade direkjt. Men innan jag hann stanna började först batterilampan och sen parkeringsbromslampan lysa. Mycket märkligt. Har inga problem med batteriet och parkeringsbromsen låg (las) verkligen inte i.

Sen startar inte bilen när jag ska därifrån. Motorn går runt, en kille tycke det lät som dålig komprission i motorn. Jag vet inte om jag håller med, lät nog som vanligt (hehe).

Det kontiga är ju att batteri och parkeringsbromslampan började lysa med precis efter oljekanan.
Vad kan det vara?
av Nille
mackan_ skrev:Min 240 gl -88 dog ikväll, kanske kan vara just nollägesgivaren?

Hade klrt ca 2 km, låg i 70 km/h så börjar oljetryckslampan lysa. "Inte bra" tänkte jag och stannade direkjt. Men innan jag hann stanna började först batterilampan och sen parkeringsbromslampan lysa. Mycket märkligt. Har inga problem med batteriet och parkeringsbromsen låg (las) verkligen inte i.

Sen startar inte bilen när jag ska därifrån. Motorn går runt, en kille tycke det lät som dålig komprission i motorn. Jag vet inte om jag håller med, lät nog som vanligt (hehe).

Det kontiga är ju att batteri och parkeringsbromslampan började lysa med precis efter oljekanan.
Vad kan det vara?

Hade typ samma på min 240 gle, där lampor bara börja lysa...visade sig vara en kortslutning i generatorn. Känns som det skulle kunna vara något sånt när lampor bara börjar lysa hejvilt. Bara en gissning för jag e inte så vass på det elektriska.

//Nille
av mackan_
Det var kamremmen som hade gått, därav komprissionen i motorn osv. Byt nu, går som aldrig förr :)

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]