Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
rd350 skrev:Ja, du gör helt rätt i att byta olja en gång i mellan! Ingen olja mår bra efter tretusen mil i en normalkörd motor det erkänner till och med oljefabrikanterna själv. Självklart ser det bra ut att erbjuda en ny bil som går tre tusen mil mellan oljebytena, men andra och trejeägarna är det kanske inte så kul för.
Och vilken oljefabrikant är objektiv om man kan få oss att byta olja dubbelt så ofta som biltillverkarna rekommenderar? Deras inlägg i debatten ger jag inte mycket för. :wink: Skulle t.o.m. kunna tänka mig att de skulle kunna bedriva egen lobbyverksamhet för att skapa osäkerhet och få så många som möjligt att byta olja.
Bland det mest slitstarka vi har i våra bilar är motorerna. Visst går de sönder men det är oftast elektronik eller annan mekanik som haverar, men inte pga bristande smörjegenskaper.
av rd350
Fråga vilken bilmek som hellst som varit med några år om de kör tre tusen mil på oljan i sina egna bilar....Det finns oändligt många nyare bilar som havererat pga. för långa bytesintervaller, många missar dessutom att minst en gång om året gäller.
av MrPontus
3000 mil gäller väl bara under optimala förhållanden, dvs långa landsvägskörningar, inga kallstarter, snäll körning.

så om man har något av aktiv körstil, chippad bil, korta körningar, kallstarter på vintern då hade jag då inte änns kört 2000 mil om jag ska kunna sova gott om nätterna. (jag kvalar in under alla dessa... :D )

(jag skulle göra en *pettson* under dagen som var, dvs ett extra filterbyte mellan oljebytena, filtret var inköpt, skulle väl ha kunnat göra det själv, men då jag ändå skulle byta till vinterdäck så tänkte jag att det kan ju närmsta arab-mekaniker göra snabbt enkelt och billigt då dom ändå har hissat upp bilen, jag ber om däckbyte + oljefilter, BARA oljefilter, "okej, inga problem" säger han, pratar lite utrikiska med sin kollega som då tappar ut all min Castrol helsyntet (Magnatic 5W40) som rullat 5xx mil....... (S)
han säger sen att man inte endast kan byta oljefilter "tro mig"
vem tror jag mest på, någon utan mekanikerutbildning som skruvvat på lite bilar på farsans verkstad i hemlandet eller *pettson*?
mitt "filterbyte" gick nu ofrivilligt på ~1000kr och då har jag nästa service enligt boken om 4xx mil
skönt med lite ny olja men det här var fan onödigt...)
av MrPontus
Variosboy skrev:Skojar du med oss??? Av din historia att döma så är det du som inte har någon koll...
oljetåget sitter lägre ner än oljefiltret, all olja ska knappast behöva rinna ut för att man skruvar ur filtret
av AndS
rd350 skrev:Fråga vilken bilmek som hellst som varit med några år om de kör tre tusen mil på oljan i sina egna bilar....Det finns oändligt många nyare bilar som havererat pga. för långa bytesintervaller, många missar dessutom att minst en gång om året gäller.
Detta är ju bara skrönor utan grund. Om det skulle finnas som du skriver "oändligt" många nyare bilar så måste du kunna redovisa statistik, vilka bilmärken/motorer det gäller och att man fastslagit att det är längre oljebytesintervaller som är orsaken.

Däremot så är det t.ex. ganska många motorhaverier på nyare Volvo 2,4D/D5 pga av felaktigheter i remdrivning som gått sönder och det är fakta.
Volvo har på sina bilar dessutom oljenivå avkänning och inte utan orsak då det som tidigare kunde orsaka slitage var att köra på för lite olja i motorn, där oljetrycksgivaren inte indikerade på detta.
Enligt trådar här på forumet ska även Volvos motorsystem känna av hur bilen körts och anpassa sin indikation när det är dags för service, kan inte bekräfta att det stämmer.
Nä, moderna motorer och om man kör med kvalitetsoljor klarar vad biltillverkaren rekommenderar och lite till när det gäller normalbilisten, här exkluderar jag t.ex. Taxi, etc, som har mycket mera start/stopp och tomgångskörning.
Användarvisningsbild
av Variosboy
MrPontus skrev:
Variosboy skrev:Skojar du med oss??? Av din historia att döma så är det du som inte har någon koll...
oljetåget sitter lägre ner än oljefiltret, all olja ska knappast behöva rinna ut för att man skruvar ur filtret
Givetvis rinner inte all olja ur för att man skruvar bort filtret, men man byter inte bara filtret, det var det jag vände mig mot.
av MrPontus
Variosboy skrev:
MrPontus skrev:
Givetvis rinner inte all olja ur för att man skruvar bort filtret, men man byter inte bara filtret, det var det jag vände mig mot.
okej, så du tycker att *pettsons* tips är dåligt?

det är altså inte bra att klämma in ett extra filterbyte mitt i intervallen? för att ha optimal filtrerings förmåga till ett pris av under 100kr
det är inte bara *pettson* som har rekomenderat detta (som han har gjort i många trådar under några års tid) utan även engelsk språkiga forum där folk kör med AMSOIL och klämmer in ett extra filterbyte.
jag har läst på mer än tusen inlägg om oljor, tagit åt mig av alla möjliga åsikter från folk och tillverkare (så jag tycker inte riktigt att jag "inte har någon koll"), min uppfattning som jag fått går mer i linje med *pettsons* han har även argumenterat bra för sig.
min olja hade rullat ~550mil av en bra helsyntetisk olja, lite väl tidigt för ett helt oljebyte, men jag ville ändå se till att ha ett bra flöde och rening nu till vintern som kommer. jag kan inte se det som fel att byta filtret en gång extra för 59kr
Användarvisningsbild
av Funk
Ingen bil har gått sönder på grund av fräsch olja till att börja med... lika lite har för bra filtrering varit ett problem....
Det kan väl aldrig vara fel att försäkra sig om att det pyttelilla filtret klarar av att göra sitt jobb även om man nu bedömer att oljan klarar 3000mil. Under en hundralapp för den tryggheten är väl inget att orda om.

/Thomas
av AndS
Funk skrev:Ingen bil har gått sönder på grund av fräsch olja till att börja med... lika lite har för bra filtrering varit ett problem....
Det kan väl aldrig vara fel att försäkra sig om att det pyttelilla filtret klarar av att göra sitt jobb även om man nu bedömer att oljan klarar 3000mil. Under en hundralapp för den tryggheten är väl inget att orda om.
/Thomas
Du har helt rätt, man ska göra det man känner trygghet med och tror på. Det finns så många teorier, rekommendationer, skrönor/rykten, etc, men även rekommendationer som gällde för 30-40 år sedan under andra förutsättningar med andra material och som lyckats överleva.
Grannen byter olja på sina bilar varje 1000:e mil, men väljer billiga sorter och är nöjd (tror han byter filter också).

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]