Tack Goose.
Jag fattar lite mera i alla fall.
Det var intressant med skillnaden mellan servicebulletin och serviceåtgärd. I det ena fallet får fordonsägaren stå för kostnaden själv om garantin gått ut... Hmm.
Jag har ett nytt exempel. Min bil knackar eller "spikar" vid låga varv på exakt samma sätt som beskrivs i nedanstående tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=59928
Det försvinner mycket riktigt när man stänger av AC:n...
"christer8992" i tråden, har fått det åtgärdat kostnadsfritt av en Volvoverkstad, medan andra inte verkar ha fått det.
Då vore det ju intressant att kunna se om detta problem finns noterat via länken nedan. Och i så fall om det är en Bulletin eller Åtgärd...
http://www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/default.asp
Men jag fixar inte att varken hitta det eller konstatera att det inte finns...
"finns i sjön" som det heter i kortspelet...
Vad jag är ute efter är att kunna kompensera mig för min "tekniska analfabetism" i relationen med verkstaden för att inte känna att jag blir utsatt för godtycke. Lite "transparens" ( som är det nya modeordet) skulle kännas bra som en form av "rättssäkerhet" i kontakten med verkstäder.
Men detta forumet är ju ett utmärkt alternativ så länge...
//PelleP