Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erkemannen
hej ! har bytt ac-kompressor på min v70 och undrar om någon vet om någon firma som fyller på köldmedia billigt i karlstadområdet ?

tack på förhand :) / Erik
av Provocative
Billig vet jag inte. Själv hittade jag ingen som tog mindre än 1500kr. Beror på miljöavgifter. Men jag har varit i kontakt med en firma på Gjuterigatan. Vet inte vad de heter. De sysslar mest med innemiljö men fixar även bilar. Har kollat 2 bilar där under 4 besök där jag nog var en aning småirriterande. Men skitbra bemötande o inte ett öre i felsökningskostnad. Sväng in o prata med dem.
av ghh
Hej ledsen att jag stjäl din tråd men jag är snart på gång att göra samma sak på min v70n d5. Tog du ut kompressorn nerifrån eller uppifrån? Måste man ta bort något annat för att komma åt? Typ kylarfläkt eller liknande.
Om du skulle kunna göra en minibeskrivning på arbetsgången och hur man får tillbaka remmen är jag dig evigt tacksam. Jag har nämligen skurit av min rem...
av Provocative
Kan inte exakta arbetsordningen. Men då min AC lagades så tog han ner skydden som sitter under och var även tvungen att lossa de främre motorfästena. Sedan vet jag tyvärr inte mer. Killen schimsade min AC på en timme så det kan inte vara så svårt om man bara har en lyft.
av Provocative
Vojje skrev:Detta är tyvärr den trista följden av att man har AC:en på i tid och otid :(
Eller så är det den trista följden av att man använder den för lite.
av xxargs
Använder man AC:n för lite så flyr gasen genom kompressoraxeltätningen och har man riktig otur och kompressorn stått still väldigt länge, så kan packningen dras sönder helt när man väl använder AC: igen för att den klibbat fast mot axeln

kör man med AC:n jämt så är det mindre risk för att gasen skall smita genom axeltätningen men man får istället risk för nedsliten magnetkoppel istället...

föredrar nog det sistanämda...
av erkemannen
när jag bytte på min så fick jag plocka bort ett plastskydd som sitter under kylaren/kondesorn, lossa på kabelstammen och ett rör som jag tror är till spolarvätskebehållaren. '

sen skruva jag lossa kompressorn(tömde systemet själv på uppfarten) och lirka ut den snett ner till vänster(sett uppifrån)

sen va de bara att sätta dit den nya kompressorn i omvänd ordning. tog ca 1 timme:)

men om du byter själv så se till att få ac:n fylld igen snabbt, för annars kan kompressor gå torr och skära ihop för dig igen.. har jag läst här på forumet iaf. vet ej om de stämmer;)

och remmen sätter du tillbaka på samma sätt som den satt. enklast är att dra den över alla skivor och avsluta med spännaren. den är det bara att ta en 14 nyckel direkt på bulten och trycka neråt om jag inte minns fel för att släppa på "trycket".

hoppas det hjälper lite iaf ! Mvh
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]