Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska titta och ev köpa en V70II 2,4D Momentum -08. Nuvarande ägare säger att det är automatisk nivåreglering och att man hör att det låter lite och att bilen justerar sej när man har stannat bilen. Bilen har rullat 16 000 mil och nu undrar jag om detta är sånt som kan krångla och kosta skjortan att laga om det slutar fungera?
Det är otroligt bra om man lastar lite tyngre grejjer då och då. Men risken finns ju alltid att du behöver byta dämparna, som med alla grejjer kan de gå sönder.

Dämparna skall väl dock reglera sig när du kör, och inte när du står stila. Helt ljudlöst dessutom.

/Martin
Nivåreglerande verkar ha högre kvalitet och hålla lite längre än standarddämpare. Men som bytesdelar kostar de avsevärt mycket mer.

Viktigaste skälet att välja dem är nog för många att slippa bekymra sig om ljusinställningen vid tung last bak eller släpvagn som tynger. Men har bilen xenonstrålkastare så ställer dessa in sig själva och då bortfaller detta skäl för automatisk nivåreglering.
Automatisk nivåreglering fungerar med hjälp av en nivåkännande ventil och ett slags hydraulpump inbyggda i bakre stötdämparna.
Om dämparna hela tiden gungar runt en nivå som är lägre än normalnivån, då pumpar pumpen så att dämparen försöker bli längre, och tvärtom ifall bilen ligger för högt. Det som driver pumpen är fjädringsrörelserna. Därför fungerar regleringen bara när du kör. Hänger du på en husvagn sjunker bilen ner, men kommer tillbaks till rätt höjd när du kört en liten bit.

Hur länge de kan hålla vet jag inte. Det längsta jag kört med samma nivåreglerande dämpare är 46000 mil. Sen gav motorn upp, men nivåregleringen fungerade fortfarande.
Viktigaste skälet att välja dem är nog för många att slippa bekymra sig om ljusinställningen vid tung last bak eller släpvagn som tynger. Men har bilen xenonstrålkastare så ställer dessa in sig själva och då bortfaller detta skäl för automatisk nivåreglering.[/quote]

Ljuset går väl att justera med knapp brevid ratten om du ej har xenon
Den viktigaste punkten när det gäller nivåreglering är väl att du kan bibehålla goda köregenskaper på bilen även med full last (ej överlast) om fram fjädern är fullt utfjädrad för att bilen hänger bak så påverkar detta bilen sidostabilitet + framhjulens marktryck reduceras avsevärt när bilen hänger bak pga detta väljer jag automatisk nivåreglering

Om jag bländar eller ej är väl knappast något jag betalar x antal tusen för då det antingen justeras aut på xenon eller som på halogen med hjälp av en knapp

Trafiksäkerheten framför allt annat

//Gooose
Instämmer 100% med dig Goose

Jag tänker ofta på det runt semestrar och liknande då man kör om bilar som är mycket tungt nedlastade. För mig som drar husvagn är det en perfekt lösning. Och man tänker till slut inte på att man har det. Har för mig att det tom ingick i sportchassit när jag beställde det.
Det var givetvis en större fördel på min förra bil med nivåreglering, för den var för gammal för att ha höjdjustering av strålkastarna inifrån.
På en XC70, om man nu antar att man köpte den för att man faktiskt använder den till det som bara den kan ibland, vill man antagligen ha kvar den högre markfrigången även när man lastar. Där gör nivåreglering också nytta.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]