Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.
Har en V70 2,4 -06 som jag inte riktigt kommer överens med vad det gäller Ac:n
När jag kör så står den på Automatisk och så går fläkten upp o ner. Tittar man på dom gröna plupparna där man ställer hastigheten på fläkten så hoppar den mellan 2 pluppar med minde än en sekund, som att den inte vet vart den ska lägga sig. Trots att den bara hoppar mellan dom låga hastigheterna så varvar fläkten upp som satan o sen ner igen.
Sen igår funka den klockrent, hade den på auto men inga gröna pluppar lyste??
Nån klok som har någon ide vad detta kan vara??
Tack på förhand.
Mvh Björn
På min syns aldrig "Plupparna" annat än när jag kör på Auto läget bara på Luftflödena.
Fläkten kan du styra även i autoläget !
Tryck en gång till på autoläget så inaktiverar du fläktvredet.....
Inga gröna dioder ska synas på "auto" läget. Bara om du vrider på fläcktvredet körs det manuellt o då syns de gröna dioderna. Visst kan det vara nått fel åndå men då borde du få ett meddelande i färddatorn.
Stäng av AC, eftersom den inte behövs 360 dgr av året. Ställ in önskad temp. och vrid fläktvredet till önskad plupp. Voila´ :P .

Saken är biff och du kan koncentrera dig på viktigare saker :D .
Vojje skrev:Stäng av AC, eftersom den inte behövs 360 dgr av året. Ställ in önskad temp. och vrid fläktvredet till önskad plupp. Voila´ :P .

Saken är biff och du kan koncentrera dig på viktigare saker :D .
Låt ACn vara på. Bilen sköter själv om när den behövs eller inte. Bara för att ACn är påslagen med knappen betyder inte det att den går konstant.
Det är väl inte troligt att kompressorn går ett enda varv från september till maj, om man nu inte gillar ensiffriga temperaturer,

vilket inte finns som option på temp.vreden. Detta eftersom systemet är "termostat-styrt".
av TomasL
Precis, därför finns det ingen anledning att stänga av den heller. ACn går igång när man sätter på defrosterläget som man gör oftare på vintern än på sommaren om man inte kör med kupévärmare. Den går i och för sig igång i defrosterläget även om den är avstängd men som sagt det finns ingen anledning att stänga av den bilen sköter det själv.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]