Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag var ute efter bästa dragbilen, så jag valde D5. Om det skulle gå att trimma D3 till samma sak var det ingen som riktigt visste, ingen som jag kom åt att fråga, i alla fall. Om det går så är det väl ett tag till dess, antar jag, och det jag har mest emot många av dagens dieslar är just den där sotdöden när varvet ökar lite. Men med D5 och automatlåda är det inget problem.

Sen vad det kostar... Det var 18 år sedan jag köpte en ny bil senast, så ingen ska påstå att jag kastar bort pengar på nybilsköp stup i kvarten. Nåt roligt ska man ju ha.
Användarvisningsbild
av Gurra82
acr32 skrev:
MartinS skrev:
Variosboy skrev:Generellt tror jag att en bil som är eftertrimmad till säg 200Hk kommer att gå hårdare än en bil som har 200Hk från början, inte på grund av bilen i sig förstås, men på grund av ägaren.. Kanske en svartvit bild, men som sagt generellt..
Jag skulle absolut hellre välja en D5 över en D3 som begagnat om allt annat stämde på båda bilarna (som sagt av andra så är det oftast andra saker som är viktigare än motorvalet).
Däremot skulle jag möjligen avstå köp av en D3 med polsestartrim. En D3 med polestar är körd av någon som gärna vill utnyttja bilens resurser ofta och mycket medans D5:an mycket väl kan ha körts av någon som bara vill ha den största motorn "ifallatt". Jag ser säkert också svartvitt, men det är så jag ser det och skulle handla efter.

/Martin
Håller med till fullo! :-)-)
jag tänker att den som köpte D3 polestartrim köpte någon annat för de 20000kr han sparade.
av Mccartney
Jag har fått ett prisförslag på en xc70 My12 D3 ocean race på 390ca men om det bara kostar ca 20 mer för en d5 så kanske det är det bättre alternativet. Har för närvarande en v70 09a med 200hk och tror att det kan bli tråkigt med en 163hk. Som någon säger tar jag d5 behöver jag inte polestar optimera den.

Finns det ett sport läger på autlådan på D3 och D5?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, sportläge finns. Det är rappare när man ska iväg, men man tröttnar kvickt på den hysteriska körrytm som blir resultatet.

Men finns, det gör det. Och det är lätt att byta, så man kan lätt flippa i det när man förväntar sig snar omkörning eller nåt, och sen flippa tillbaks igen. Eller gå över i S när tungt släp ska uppför backe på slafsig betesåker, om man nu har sådana böjelser.
av Steff 99
MartinS skrev:
Däremot skulle jag möjligen avstå köp av en D3 med polsestartrim. En D3 med polestar är körd av någon som gärna vill utnyttja bilens resurser ofta och mycket medans D5:an mycket väl kan ha körts av någon som bara vill ha den största motorn "ifallatt". Jag ser säkert också svartvitt, men det är så jag ser det och skulle handla efter.

/Martin
Då skulle ju T6:an vara helt osäljbar, för där finns väl alla möjligheter att den är stenhårt körd !!??
när det gäller D3 är det exakt samma motor ja hela drivlinan /bilen är samma förutom att D3 AWD Polestar har ytterligare 20hk i förhållande till en D5 utan Polestar.
Så du menar att jag kör omkring och vrålvarvar bara för att jag har Polestar, om man funderar lite så kanske det är tvärt om, för att få fart i en vanlig D3 med 163 hk måste man varva och gasa mer när man vill öka farten exv. vid omkörningar.
Att de med D5:a håller med om att de inte skulle välja en D3 med Polestar förstår jag, eftersom de ser att deras värdeminskning på D5:an blir större desto fler D3:or med Polestar det kommer att finnas i beg utbudet, för självklar så blir dessa D3:or mer lättsålda, förmodligen kommer också en D3:a med polestar vara några kronor billigare än D5:an, därför får man som beg köpare mer bil för pengarna..
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag vet skiljer det 10 hk på D3 med Polestar (där det går att få) och dagens D5. Dagens D5 har 215 hk, och D3 Polestar går att få med 225 hk.
Sen kan man redan nu jaga upp en D5 2012 till 230 hk med Polestar. Det är det som de flesta antar att man kommer att kunna göra med en 2012 D3, när väl 2013 finns att köpa.
av Steff 99
Jo om vi skall "klyva hår" så finns det inga D3 MY12 med polestar heller, men ser vi till MY 10-11 så är det som jag skriver tidigare.
av jesperk
Mccartney skrev:Jag har fått ett prisförslag på en xc70 My12 D3 ocean race på 390ca men om det bara kostar ca 20 mer för en d5 så kanske det är det bättre alternativet. Har för närvarande en v70 09a med 200hk och tror att det kan bli tråkigt med en 163hk. Som någon säger tar jag d5 behöver jag inte polestar optimera den.

Finns det ett sport läger på autlådan på D3 och D5?
D3:an har inte sportläge vad jag vet.

/Jesper
av Steff 99
jesperk skrev: D3:an har inte sportläge vad jag vet.
XC60/70 D3/D5 AWD har samma drivlina, det innebär att det som skiljer är programvaran för motorn.
Mao så har de ett valbart sportläge när man har automatlåda och det gäller båda motorvarianterna
av acr32
Gurra82 skrev:
jag tänker att den som köpte D3 polestartrim köpte någon annat för de 20000kr han sparade.
Han sparade väl knappast några 200000kr?
Det blir bara ca 11000kr differans om man går efter riktpris (-20000kr i inköp + 9000kr för polestar) och ca 8500kr om man är t.ex Volvoanställd.
Borde bli ännu mindre skillnad, då inte regbesikningen är med i ovanstående beräkning.
Jag tänker även ibland, att om han snålat på det ena, så kanske han snålat in på annat med.... :roll:
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]