Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Vissa käller, bl a TV, anser att man bör byta olja oftare än vid 3000 mil intervall vid ordinarie servicetillfälle. Andra anser att det inte ska behövas. Vad är egentligen rätt och vad är fel? Är det lätt att byta olja+filter på en ny V70 eller är det nåt speciellt man bör tänka på?
Tacksam för alla synpunkter i detta ämne.
av Rådlös
Det som står i din instruktionsbok, servicebok eller annan dokumentation är det som gäller för din bil i fråga om oljebyte. Media och kvällspress kan du lämna utanför det här.

Eftersom du ställer frågan om det är lätt eller svårt att byta olja och filter, måste jag få fråga om du har gjort det på någon annan bil? Inte för att spela besservisser eller så, men om någon mycket erfaren svarar att det är lätt, så kan det ju vara den värsta prövningen för en bilägare som aldrig har gjort det. Nu räknar jag mig inte till mycket erfaren, men skulle ändå klara av att byta olja och filter. Det är mera en fråga om förutsättningar med plats, verktyg och i någon mån efarenhet från tidigare oljebyten.

Jag tycker att om du känner dig det minsta osäker på jobbet, så vänd dig till en verkstad i stället. Då får du dessutom en stämpel i serviceboken, och den är väldigt värdefull om du till äventyrs skulle avyttra bilen i framtiden. Det behöver inte vara den dyra auktoriserade märkesverkstaden. Även mindre verkstäder klarar detta och deras stämplar gäller. Och sist och inte minst, när du byter oljan själv (om du gör det?) är det din sak att ta hand om den gamla oljan, som räknas som miljöstörande avfall. Lämnar du bilen till en verkstad så står dom för den biten.
Användarvisningsbild
av Anders E
Hur långt kör du per år?
Oljan ska väl bytas en gång per år även om det inte gått 3000 mil mellan
bytena.
Personligen tänker jag byta var 1500 mil.
Användarvisningsbild
av Doffen
Oljen skal uansett kjørelengde byttes minimum 1 gang i året.

Det som kan gjøre at det kreves hyppigere oljeskift er om du har mye småkjøring, da kan det lønne seg i lengden å skifte 2 gang i året. Grunnen er at olja blir skitten mye raskere, da.

Men har du en normal bruk, som inkluderer en del lengre turer på 20 minutter eller mere i uken så er det ikke noe poeng i å bytte oftere enn hva serviceintervallet tillsier.
av AndS
Byter enbart olja vid service. Har en -08 2,4D och den lämnas in på service när serviceindikatorn säger till. brukar vara ca 14 månader och runt 2900mil. Brukar kolla oljenivån några gånger/år och brukar behöva fylla på ca 0,5L totalt mellan servicetillfällena.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Svar på TS fråga: Nej, man behöver inte byta olja, man kan välja att antingen byta bil eller motor vid vissa intervall istället! 8)
Användarvisningsbild
av Guligan
Variosboy skrev:man kan välja att antingen byta bil eller motor vid vissa intervall istället! 8)
Haha ja varför inte, problemet är väl att man får betala servicekostnaden ändå i form av sämre inbytespris om det nu är dags för service...
av dljungstrom
Teknikens Värld verkar ju inte vet vad de tycker om serviceintervall/oljebytesintervall. I nybilstesterna gnäller man på märken som håller kvar 1500-milaintervallen (Toyota mfl) och i begagnattesterna så uppmanar man till tätare oljebyten på bilar som har 3000-mils (eller längre) intervall....
av rd350
Ja, du gör helt rätt i att byta olja en gång i mellan! Ingen olja mår bra efter tretusen mil i en normalkörd motor det erkänner till och med oljefabrikanterna själv. Självklart ser det bra ut att erbjuda en ny bil som går tre tusen mil mellan oljebytena, men andra och trejeägarna är det kanske inte så kul för.
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]