Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amazon
Har en Saab 9-5 Aero - 00 som jag trivs ganska bra med. Framhjulsdrift är dock ganska tråkigt, sen är det väl inte världens snyggaste bil heller. Skulle gärna ha en fyrhjulsdriven bil men om jag ändå uppgraderar så vill jag att det ska kännas rent prestandamässigt också. En S60R på 300HK som man eventuellt uppgraderar till 354HK borde ju vara betydligt piggare än min 9-5 som inte på något sätt känns slö den heller.

Nu är ju frågan den om S60R är något att satsa på eller om man bör köpa något annat? Vill ha en driftsäker bil som inte krånglar, rostar eller har andra otrevliga egenskaper. Som jag har förstått det så bör man satsa på årsmodell 2006 eller nyare då de har den förbättrade versionen av haldex systemet? Vad tror ni om automatversionen?

Någon som har en S60R som vill dela med sig av sina erfarenheter? Tål den att trimmas utan att gå sönder efter ett tag?
Användarvisningsbild
av hollan
hade en s60r 06 aut och är du ute efter aut så rekomunderar jag 06 och nyare för 06 kom tc-80 lådan och den är 6stegs i stället för 5stegs som dom äldre och på 06 och nyare fungerar även alla inställningar på 4c dom äldre aut funkar inte advance utan det är samma som sport en annan rolig grej är att när du har den i advance så växlar lådan senare och ligger kvar och motorbromsar precis som man hade kört manuellt :D oj vad jag börja sakna min gamla sonic blåa R nu :(
rost kan du glömma på dom bilarna om inte det är någon gammal dåligt lagad krockskad
jag hade min i 2år den hade snurrat 12000mil när jag köpte den och 14000 när jag sålde och den strula inget alls jag behövde inte laga något därimot bytte jag oljan i lådan det första jag gjorde jag kolla upp rep historiken och vid 10000mil byttes vinkelväxeln och hjullager bak bägge sidor det var allt som blev bytt på 14000mil så i mina ögon är dom driftsäkra så länge du hittar en bil som är svensksåld och riktiga mil på mätarn och bra servad själv brukar jag skratta gott när jag ser dom på blocket med 2000mil på mätarn knappast troligt på en 5 år gammal volvo
och nu när jag sitter här så hittar jag min gammla R på blocket :shock: konstigt nog har den stigit i pris sen jag sålde den för ett år sen ?:-/
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_S60R ... =23_14&w=3
av Amazon
Tack för infon. Ja till det där priset med det miltalet kan den nog bli svårsåld. Hur tycker du att prestandan var sett till att den har 300hk? Fungerade haldexsystemet bra?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är märkligt det där att bilar av den här typen alltid byter ägare ofta. Söker man hela tiden nya prestandakickar eller vad är det?
Användarvisningsbild
av hollan
nä men man får nog hem försäkringspremien vad jag kan se så har min gammla bil haft 2ägare sen jag sålde den i dec 2010 :shock: när jag köpte den hade den haft 2 och jag hade den i 2år
haldexen funkar klockrent inte det minsta hjulspinn trotts 300hk och på vintern går det att drifta med den :D jag prova den på 201m en gång och körde 9.7 och någon gång när man har varit ensammen på e6 så har man provat och ja den accar upp till toppfartspärren 250km/h den ger även kickdown i 230 om man nu behöver komma om en lastil eller något haha
av Amazon
Får man fråga hur mycket du fick för den när du sålde den? Verkar som att man kan få en hyfsat fin som inte gått så långt för under 150k iaf.
Användarvisningsbild
av hollan
145000:- och vad jag kan se så det ända han har gjort sen jag sålde den är skruvat dit stänklappar och ev nya somma däck vinterhjulen han fick med vat helt nya så det måste ha varit dyra stänklappar :shock: jag har följt bilen på garaget redan när han som jag sålde den till hade den och redan där var den chippad av förra ägaren ?:-/ som var jag då men när jag köpte den var den helt orginal det ända i motorväg jag gjorde var att skruva dit ett bsr halvsats
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]