Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
mikebike skrev:
Annons finns under säljes.
Det är bara att önska lycka till med försäljningen och att du hittar en annan bil du blir nöjd med.
av mikebike
Steff 99 skrev:Det är bara att önska lycka till med försäljningen och att du hittar en annan bil du blir nöjd med.
Tack, det behöver jag. Planen är att leta intressanta bilar på Blocket och hoppas på att hitta en hos en Volvo-handlare, som förhoppningsvis bjuder bättre* för min gamla bil.

Som jag skrev tidigare har ju värmaren lagt av "igen". Jag fick den utbytt i januari, men man kanske inte skall förvänta sig mer än 10 månaders livslängd?
Dessutom fick jag meddelande om att Lane Departure Warning och Driver Alert inte var tillgängliga i fredags. På lördagen försvann felet..
Det känns som om man kör en tidsinställd (ekonomisk) bomb.

Åter till ämnet:
När jag skulle åka hem från jobbet i fredags fick jag ett meddelande om att "Parkeringsvärmare ej tillgänglig, Låg bränslenivå". Samma på kvällen när jag åkte till OKQ8 för att lägga på vinterdäcken.
Jag tar detta som en indikation på att värmaren försökte starta, trots att jag ihärdigt valt bort Autostart.

*Jämfört med en Audihandlare.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Om den är 10 mån gammal så är det ett garantiåtgärdande.
av mikebike
XC60D3 skrev:Om den är 10 mån gammal så är det ett garantiåtgärdande.
Ja, jag har garanti på bilen (Maxitrygg), men eftersom värmaren är bytt på garantin får jag inte 12 "nya" månader. Nästa gång den krånglar får jag stå för notan.
Användarvisningsbild
av XC60D3
mikebike skrev:
XC60D3 skrev:Om den är 10 mån gammal så är det ett garantiåtgärdande.
Ja, jag har garanti på bilen (Maxitrygg), men eftersom värmaren är bytt på garantin får jag inte 12 "nya" månader. Nästa gång den krånglar får jag stå för notan.

Låter väldigt konstigt. Måste ju rimligen finnas garanti på reperationen. Det är ju en ny värmare du fått. Det är inte rimligt att den skall packa ihop efter 10 månader.
av Steff 99
Om man får en garantireperation inom nybilsgarantin, så innebär det inte att man får ytterligare garanti på den utbytta delen, den följer fortfarande den garantitid som "bilen" har.
Det kan innebära att det återstår 1 mån på bilens garanti då får du samma återstående garantitid på den utbytta delen...har man tur så kan det tänkas att verkstaden kan ta det på goodwill om samma del går sönder senare..men det är inte självklart
av mikebike
Helt riktigt, fast jag har inte nybilsgaranti, utan begagnatgarantin Maxitrygg 24 månader och den är dessutom begränsad till 2000 mil, vilket betyder att försäkringen går ut om 90 mil, nästan precis 12 månader i mitt fall.
Användarvisningsbild
av XC60D3
..och därför bör man kunna hävda att felet ej är åtgärdat. bara att stå på sig.
av mikebike
XC60D3 skrev:..och därför bör man kunna hävda att felet ej är åtgärdat. bara att stå på sig.
Jag är rätt bra på att stå på mig, en riktigt besvärlig kund helt enkelt. :|

Om man skall hävda att felet inte är åtgärdat så krävs det ju att felet är samma som förra gången...
På eftermiddagen idag ringde mekanikern och han hade hittat felet, det var var en slangklämma vid "bensintanken" som inte satt rätt, med påföljd att värmaren drog in tjuvluft och stannade.
Han skulle kolla upp om detta fel omfattas av Maxitrygg och återkomma under morgondagen. (Alltså får jag cykla till jobbet imorgon också.)
Totalkostnaden för att fixa detta blev 2200:-
"För att byta en slangklämma?" :shock:
-Ja, det är ju inklusive felsökning.....

Detta är alltså inte samma fel som förra gången, men.... Alla som tror att det har något samband med att Bilia bytte "bensintank" i vintras räcker upp en hand! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:
Momentum skrev:Extravärmaren kan stängas av vid korta körsträckor
om så önskas.
Den startar ändå vid kallstart för att bilen skall bli varm fortare.
mikebike skrev:men eftersom värmaren är bytt på garantin får jag inte 12 "nya" månader. Nästa gång den krånglar får jag stå för notan.
De måste gjort något fel vid bytet för den SKALL gå att stänga av. Min startar inte trots minusgrader nä jag har AUTO=OFF.

På dem igen bara på verkstaden, På min V70N -06 så fanns inte funktionen att man kunde styra AUTO-Off/On och det var skitkass.
Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor s[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Märkligt att man då skyllt på Inr[…]