Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Joo som rubrikern lyder så är det en orginal 242 som jag och en polare ska slänga in en turbo i(den har orginal B19 motorn med solex fögasarn) då undrar jag

1:Går det att ta ut oljetrycket till turbon via det gammla oljetryckgivarhålet och laga ett T skarv på ledningen så man får fast sätt tempgivaren där?

2:hur skall jag göra med returen,borra hål i blocket och dra den dit? eller finns det enklare sätt?

Tacksam för svar! :)
Rådlös skrev:Kan det här vara något? http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=321100

Det där vore nog perfekt tror jag,men vet du hur jag skall dra oljereturen då?
Det finns en fläns på blocket, åtminstone b230 men troligtvis också b21/b23, som det är borrat och gängat ett hål ner till tråget på turboblocken. Det är en fläns på avgassidan av blocket, 45 grader lutning på ovansidan. Du hajar om du ser den ;). Den är i alla fall populär att borra upp och gänga och dra returen igenom. Annars går det alltid att sätta den i tråget någonstans men det här är smidigast och effektivast för returen.
När man monterade turbo på förgasarbilar mha Volvo:s turbosats, ingick det ett nytt tråg, där det satt en kort rörbit fastlödd. Till denna rörbit kopplades returen mha en kort gummislang av bra kvalitet.
Så, ta loss tråget borra och löd fast ett rör.
/greenbay
Tror det var vel då att ta löst tråget och borra ett hål där å dra returen dit då :)
Felkod

Kolkanistern sitter under batteriet. Har en 8mm sl[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]