Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Funderar på att köpa vår första Volvo! :) Det som kan bli aktuellt är en ny V60. Men känner nu att här behövs det hjälp, tips och goda råd från er som har koll!

Alla vet ju hur svårt (läs "omöjligt") det är att plocka rätt ur tillvalslistorna när man har står inför att beställa en helt ny bil och har förmånen(!) att välja allt själv. Man måste ju se till att pricka rätt så att bilen blir hyggligt attraktiv som begagnad - man vill ju inte missa några "måsten" plus att det är betydligt roligare, trivsammare och allmänt bekvämare med en vettigt utrustad bil (om man nu värderar det såklart). Sedan vill man ju hamna hyggligt rätt ekonomiskt också genom att klura ut rätt kombination av alla paket och tillbehör. Säljarna har ju bra koll på det här och man skall kunna förvänta sig en seriös guidning och hjälp till rätt val men det känns alltid bra att vara lite påläst, inte minst när man står inför en bilförsäljare kanske! :wink:

Det är ju en oöverskådlig djungel av olika paket och utrustningsnivåer som har olika värde och popularitet hos olika märken och som självklart är helt omöjliga att jämföra mellan olika tillverkare. Men här på forumet borde det kunna gå att få tungt vägande råd efter det att man har specat lite vad man är ute efter. Kan tänka mig att snarlika trådar finns bakåt i tiden men jag känner att utbud och erbjudanden förändras ganska snabbt så det känns bättre om det mesta är så färskt som möjligt i en sån här tråd. Hoppas ingen misstycker (jag har sökt och letat..!).

"Önskelistan" först sedan kommer vad jag tror att det är för paket som denna leder till. Kommentera gärna för fullt - överallt! :D

# Motor; D3 eller T4? (eller kanske T4F?). Har en modern diesel av annat fabrikat nu men vi kör nog inte mer än 1000 mil/år, så diesel känns inte sådär jättesjälvklart för oss. Känns lite hypat nu faktiskt. Dyrare i inköp och skatt... Men kanske roligare motor!? Vi har inga jätteprestandakrav. Hellre pengar över till mera utrustning! T4F är väl skattefri i 5 år? Men tjänar man in det på 3 år? Vilka är annars nackdelarna med T4F?
# Automat. Är det bättre och smidigare automat på bensinaren? De heter ju olika.. ev. möjlighet att t.ex. "växla själv" på automaten spelar ingen som helst roll. Man testar det en gång och inser sedan att det bara är segt och tråkigt och att man faktiskt köpte, just det, en automat :wink: Mjuk låda är ett plus alltså. Jag fattar att man inte kan välja mellan de båda automatlådorna men skillnaden mellan dem kan påverka valet av motor!
# Adaptiv farthållare med typ automatiskt avstånd till bilen framför? Är det den som går att använda ner till 0 km/h om man har automat?
# Full autobroms, måste man välja till det eller är det standard på alla V60?
# Fotgängarautobromsen?
# Keyless (har vi vant oss vid och det vill man ha!)
# Progressivt servo. Har förstått att man inte skall missa att välja till det! (Vi har det på den nuvarande kärran. Kanonbra.)
# Regnsensor
# Gärna navigation. Har det originalmonterat i ytterligare en annan bil, mycket användbart! Fordonsmonterat verkar alltid vara lite vassare än lösa GPS'er! Är stora skärmen värd att välja till kanske? Eller ingår den i nå't paket..?
# Är det bara backkameran som kostar 8000 eller är det något annat som ingår i det tillvalspriset?
# Blutooth anslutning av iPhone så att man kan strömma musik etc.
# Gärna sjysst stereo men inte så att man behöver lägga dummycket pengar på den. Paket?
# Bensin/dieselvärmare. Här knaprar dieseln in en del på bensinaren eftersom värmaren sitter i från början vad jag har förstått... Ganska dyrt tillval, men bra många gånger.
# Fjärrstyrning av värmaren och lite annat i bilen som visst går att fixa med en app till telefonen.
# Fabrikstonade rutor bak.
# El-infällbara backspeglar är inte så dumt.
# Inget krav på taklucka.
# Inget krav på skinnklädsel.
# Elstolar är bra men inte ett måste. Mest samma förare hela tiden.
# Larm är nog inget som känns värt att betala extra för.
# 17" fälgar räcker bra.
# Exteriört har jag noll koll på vad som är vettigt att välja till... Några plastsjok som måste sitta på bilen för att den inte skall vara iskall om 3 år? :wink:
# Svart, metallic eller solid?
# Dubbfria vinterdäck på alufälgar.
# Vettiga innermattor. Gummimattor till vintern, är det ett tillval? Bagagerumsmatta?

# Det lutar nog åt Summum har jag lyckats räkna ut, eller? Men vad skall man komplettera med ytterligare (förutom progr. styrservo som sagt)?
# Eller är det vettigare att gå på Momentum och välja till mer specifika grejer..? Men det kanske blir dyrare i slutänden!
# Teknikpaketet?
# High Tech paketet?

Ja, ni som nu orkat ta igenom mitt långa inlägg, ta er gärna lite ytterligare tid och påvisa alla feltänk och missar och försök hjälpa oss att reda ut vad vi är ute efter. Jag är oändligt tacksam för alla inputs även rent personliga åsikter välkomnas såklart! :D

/Mvh Magnus
T3 och T4 är samma motor. Välj T3, den är klart bättre prissatt. Det kommer sannolikt Polestar programvara (officiellt Volvo chiptrim) till den vartefter och då får du samma effekt.

Automaten på T3 och T4 är en modern dubbelkopplingslåda (Powershift). Gör att bilen inte drar extra bränsle som de föråldrade Geartroniclådorna med momentomvandlare till D3. Ett klart argument för bensinaren.

Avståndsfarthållare funkar bättre med automat. Om den kan användas till 0 km/h vet jag ej. En nackdel med den farthållaren är att den måste kombineras med Driver Support vilket innebär att det plingar i bilen så fort du gör ett filbyte utan blinkers.

Autobroms är standard

Fabrikstoning kan tyvärr inte kombineras med laminerade sidorutor. Själv skulle jag valt laminerade (sänker ljudet) och sedan tonat efteråt om det behövs.

Bensinvärmare är svindyrt men behöver du verkligen det? Hur många gånger parkerar du nånstans där du inte har uttag för elvärmare?

Om du inte vill ha skinn, elstolar så kan du hoppa över Summum

17" ingår i Summum men är billigt tillval till Momentum

Larm skulle jag inte välja. Ingen kommer stjäla din bil ändå och för inbrott hjälper inte larmet. De är klara ändå innan folk reagerar.

Alla eventuella extraplastgrejer exteriört går att eftermontera. Själv tycker jag att de är asfula så du tappar inte mig som begagnatkund i alla fall.

Metallic är dyrt tillval, men kan göra bilen något lättare att sälja begagnad.

Gummimattor är tillval

Köp till stänkskydd, skyddar bilens sidor från smuts och stenskott

Många luckor i mitt svar men en bit på väg kommer du kanske :)
andreas_lofgren skrev:T3 och T4 är samma motor. Välj T3, den är klart bättre prissatt. Det kommer sannolikt Polestar programvara (officiellt Volvo chiptrim) till den vartefter och då får du samma effekt.

Automaten på T3 och T4 är en modern dubbelkopplingslåda (Powershift).
Automat finns inte till T3 tyvärr
Stort tack för många vettiga synpunkter, Andreas! Upptäckte precis nu på Volvos hemsida att det finns ett aktuellt erbjudande på T3'an;

Grundpris 234.9'
Momentum + 25'
Summum + 15´
High Tech + 19.9'

Är det här bra priser? :???:

Väljer man allt enligt det här erbjudandet så ingår ju en hel del. Det enda(!) som i så fall ytterligare tillkommer för att det skall lira nästan
till 100 % med våra drömmar är enligt mina beräkningar (hjälp mig här nu!);

# automatlådan - Va, finns inte det till T3....???? (såg ditt inlägg precis nu, Petzzon!)
# fabrikstonade rutor - eller laminerade och tona efteråt? Vad kostar de laminerade? Synpunkter? (Får inte prislistan att funka på Volvos sajt
just nu..!)
# progressivt styrservo
# ev. bensinvärmare - men det svider nog för mycket, även om det lockar med styrning via iphoneapp och allt!
# Backkameran går nog också bort, om det nu är som jag tror att endast den kostar 8000 extra..! Synpunkter?
# gummimattorna
# vinterhjulen
# ev. metallic

Den stora frågan är väl då om T3'an "räcker"... Blir såklart att provköra, men vad sägs? Är det som Andreas säger, smartare att välja T3 än T4/T4F?
(Allt det här ställs ju på ända om inte T3 finns med automatlåda...)

/Mvh Magnus
Det är naturligtvis svårt för oss att säga vad du bör välja för bil, och Volvocars.se har bra jämförelser av olika utrustningsnivåer osv. Men men, här kommer mitt förslag:

T4 Powershift
Om du bara kör 1000 mil per år (själv ligger man på det femdubbla ;)) ska du verkligen inte ha diesel. D3an är inte särskilt kul heller. Bara ett slutrör dessutom. Tyvärr finns T3 inte med automat (Volvos sätt att få fler att välja den avsevärt dyrare T4an). Powershiftlåtan är rätt bra men inte alls så sportig som t.ex. Audi Tiptronic. Om du bara vill ha nåt som går mjukt funkar den dock finfint. Jag hade nog valt T4F eftersom den bara är några tusenlappar dyrare och inkluderar elvärmare.

Summum
Elstol med minne, läder, autoavbländad spegel och lite sånt. Summum är verkligen ett måste i mina ögon - extremt prisvärt och innehåller det mesta!

Driver Support
Paket med fotgängarskydd, dödavinkelnvarnare, osv osv. Plingandet vid filbyte kan du stänga av. Eller bara blinka när du byter fil. Det bästa är lätt den adaptiva farthållaren, och den fungerar ner till stillastående med automat. Två ytterligare argument för DS är att 1) grillen blir mattlackerad och mycket snyggare, och 2) du får lite extra knappar som bidrar till symmetrin på mittkonsolen. Ser tomt ut annars.

RTI
Skippa High Tech om du inte tvunget vill ha Volvo On Call och taklucka. Frontsensorer klarar man sig utan i en V60. Navigatorn RTI är dock riktigt bra och kostar bara 9000kr. Då får du dessutom talstyrningen till telefonen (blåtandskoppling).

Laminerade rutor
Gör ganska mycket för ljudnivån och väldigt mycket för inbrottssäkerheten. Man får slå i flera minuter för att komma in. Väldigt prisvärt!

PS. Larm är givetvis standard (iaf i Summum). Riktigt bra larm med rörelsedetektorer, nivåsensor, osv.
Satt själv i samma sits för ett litet tag sedan och kikade på D3 och D5 till V60.

T4 eller D3?
- I ditt fall hade jag valt T4F, utan tvekan. Kör du 1000 mil/år finns det ingen anledning att betala så mycket pengar extra för en diesel. Till T4F ingår ju dessutom elvärmare, vilket alltid är något. Att välja T4 känns meningslöst, då prisskillnaden ändå äts upp av att T4F är skattefri.

- T3 går ej att få med automat, helt korrekt. Och Powershift till T4 tycker jag lirar helt okej, även om den inte känns lika rapp och smidig som VW:s DSG-lådor.

Säkerhet
- Adaptiv farthållare med autobroms funkar (i alla fall med automat) numer ända ner till stillastående, utmärkt val om man kör mycket i köer. Full autobroms ingår i samma funktion, sen har du ju även City Safety som är standard. Allt annat (inkl fotgängar-bromsen) ingår i DS-paketet.

Utrustning
- Vill du elstolar, regnsensor, el-speglar och 17"-fälgar är det lika bra att slå till på Summum direkt. Skinnklädseln och larmet får du på köpet.

- Har du vant dig vid Keyless och vill ha en ok stereo, men inte är intresserad av någon taklucka är det väl ingen tvekan om att det är Teknikpaket 1 som gäller där både Keyless och High Performance-stereo ingår.

- Metallic är ju en smaksak, jag hade valt det. Men med Summum är ju faktiskt V60 riktigt snygg (om vi bortser från fronten, som jag inte riktigt kommer överens med) även i vitt och rött!

Rörigt inlägg, hoppas du kommit en bit på traven! Lycka till med bilköpet! :-)-)
Tack för värdefulla tips!
Väldigt synd på automatlådan till T3, men det är ju bara vanlig business av Volvo, inget konstigt med det! Fast surt!

Bygger bil för fullt nu på volvocars.se. Det drar iväg :shock: Men det är ju bruttopriser :wink:
Jag är själv nära att beställa en V60. Jag väljer T4F motorn för att jag vill absolut bidra till minskat oljeberoendet och utsläpp. Jag räknar heller inte kronor och ören som ändå är på marginalen och som troligen ändå inte stämmer. Kör du inte mer än 1000 mil/år drabbas du heller inte av den extra servicen som flexifuelbilarna behöver. Jag väljer till Summum, Power Shift, Driver Support och Teknik Paket. Metallic, tonade rutor och delbart drag.

Hmm..det tror jag blir bra :)

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]