Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LordVader
Du har en poäng i det där. Ska faktiskt ta mig en funderare på d3 eller d5 själv innan köp.
Sen hur mycket det skiljer vid ett senare byte återstår att se, men lite tillbaka av de 20 för en d5 bör man ju få.
Användarvisningsbild
av GustavB
Jag har hört att tack vare mindre slaglängd i D3 så upplevs ljudet inte lika knackigt som D5:an. Något som kan stämma?
av Petzzon
GustavB skrev:Jag har hört att tack vare mindre slaglängd i D3 så upplevs ljudet inte lika knackigt som D5:an. Något som kan stämma?
Som sagts tidigare i tråden är det ingen skillnad på dom D3 och D5 versioner för AWD som diskuteras i denna tråd.
Exakt samma motor, bara annan mjukvara.

Mindre slaglängd gäller bara D3 FWD
Användarvisningsbild
av GustavB
Petzzon skrev:
Som sagts tidigare i tråden är det ingen skillnad på dom D3 och D5 versioner för AWD som diskuteras i denna tråd.
Exakt samma motor, bara annan mjukvara.

Mindre slaglängd gäller bara D3 FWD

Ok, man lär sig något nytt varje dag.

Och volvo som bytte beteckning på motorerna för att göra allt tydligare.....
Användarvisningsbild
av Variosboy
Dom har bytt tänk, men inte konsumenterna, det visar du ju tydligt i ditt inlägg :wink:

D3 är INTE "en" motor, det är "någon" dieselmotor inom ett visst effektspann enligt Volvos nya filosofi!
Användarvisningsbild
av Bosa
Enzo skrev:Och som slutkläm, till er alla som skulle vara spekulanter på en 2-3 år beg XC70, givet att båda bilarna är lika i övrigt, vilken väljer ni? D3 med 163 hk eller D5 med 215hk?

Jag vet vad jag hade valt i alla fall!
Med tanke på att du snackar begbil så skulle jag välja den i bäst skick, minst antal mil och för mig rätt utrustning och färg samt den som utifrån det ligger bäst till i pengar. D3 vs D5 skulle inte ha betydelse iom Polestar.

Om man mot förmodan skulle lyckas hitta två beggade bilar som är exakt lika i skick, mil och utrustning så skulle jag nog gå på D3 beroende på hur mycket det skiljer dem åt i pengar, skiljer det 20-30k till D3:ans fördel så skulle jag köpa D3 och om jag skulle vilja ha mer effekt så fick det bli Polestar om man inte försöker förhandla med Polestar vid köp förstås. :)

Är det däremot ingen prisskillnad eller väldigt liten prisskillnad och de är identiska så skulle jag gå på D5.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Och som slutkläm, till er alla som skulle vara spekulanter på en 2-3 år beg XC70, givet att båda bilarna är lika i övrigt, vilken väljer ni? D3 med 163 hk eller D5 med 215hk?
D3 + köpt Polestar själv, för D3an har inte kunnat pressas alls lika hårt som D5. Det är ju endå exakt samma motor till 100% bara att den ena har körts hårdare trimmad.

Min kollega gjorde just det valet, dessutom fick han D3an lite billigare än D5an så med Polestar fick han mer effekt och lägre pris än om han valt D5an,
av Steff 99
Nu skiljer det 20.000 brutto, men ibland går det att få en högre rabatt på exv en D5:a och genast minskar mellanpriset.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Efter tre år lär det skilja någonstans runt 10k mellan D3 och D5, så enda anledningen till att välja D3 plus polestar är att den körts med lägre trimningsgrad de första tre åren än en D5, ekonomiskt skiljer det ju ingenting då..

Om man dessutom ser ytterligare tre å framåt så kommer garanterat en D5 ligga högre i värde än en D3 som är då är trimmad med polestar sen tre år, så då har man ju faktiskt förlorat på att köpa den billigare..

Generellt tror jag att en bil som är eftertrimmad till säg 200Hk kommer att gå hårdare än en bil som har 200Hk från början, inte på grund av bilen i sig förstås, men på grund av ägaren.. Kanske en svartvit bild, men som sagt generellt..
av Linqid
andreas_lofgren skrev:Det är inte samma motor i S60 D3 som i XC70 D3 AWD som jag tolkar det som peterpop väljer mot D5. S60 D3 är en tvåliters singelturbomotor medans den D3 som sitter i XC70AWD är en 2.4 liters dubbelturbomotor.
Givetvis, hjärnsläpp... ;-// Nåja, nu har han ju lite mer kött på benen om han mot förmodan skulle svänga över mot XC70 DRIVe... :wink:
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]