Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peterpop
Ni som har erfarenhet av dessa motorer, är det motiverat med 20000 extra för en D5 vid relativt normal körning?
Vad tror ni om ett framtida andrahandsvärde? Vad jag förstår så är de ganska likvärdiga upp till 3000 varv!
Användarvisningsbild
av Gurra82
att en D5 är bättre andrandsvärde är trams, man hittar lika billiga D5 awd som D3 awd som beg. Kör du normalt kan jag nog garantera att D3 räcker, men visst 20000 i stor affär runt 450000 kan nästan kvitta, men jag hade valt D3 iaf
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag resonerar oxå så att jag idag har en bil med ungefär samma prestanda som en D3 awd så därför skulle jag välja D3
av ystad
Jag köpte en ny XC70 D3 -2011 och visst går den bra, men jag valde ändå att polestar-optimera till 225hk och 460nm för 8500kr och då blev den betydligt roligare. Jag drar husvagn och uppskattar effekten.
av Linqid
Provkörde för ett tag sedan en XC60 D5 AWD MY12 med automatlåda, och innan det en S60 D3 (man.). Nu spelar ju visserligen automat vs. manuell låda en stor roll i hur en motor upplevs, men jag upplevde D5 som en helt annan motor! D3 kändes visserligen väldigt pigg mellan 1500-3000 varv, men stendöd i övrigt. Ingen rolig upplevelse med manuell låda i mitt tycke. D5 gick däremot mycket trevligt, framför allt med sportläget i (även om D-läget passade bäst vid normalkörning).

Kan tänka mig att D3 upplevs mer harmonisk med automatlåda, även om jag själv hade valt en D5 manuell före en D3 aut om jag tvingats välja. Så, är D5 värd 20 papp i merkostnad? Gillar du en motor med lite riv och gott om kraft över ett större register? Köp en D5. Duger en D3 alldeles utmärkt i vardagen? Välj den då, men ta för guds skull automat..
av Lövet
Det är inte samma motor i S60 D3 som i XC70 D3 AWD som jag tolkar det som peterpop väljer mot D5. S60 D3 är en tvåliters singelturbomotor medans den D3 som sitter i XC70AWD är en 2.4 liters dubbelturbomotor.
Användarvisningsbild
av LordVader
andreas_lofgren skrev:Det är inte samma motor i S60 D3 som i XC70 D3 AWD som jag tolkar det som peterpop väljer mot D5. S60 D3 är en tvåliters singelturbomotor medans den D3 som sitter i XC70AWD är en 2.4 liters dubbelturbomotor.
Helt korrekt!
Själv ska jag snart beställa en xc70 d3 awd med automat, har provkört båda. Visst, skillnad är det, men inte så markant och köper man en d3 och vill ha mer toppeffekt så finns ju alltid Polestar...
Skillnaden i skatt är noll men i försäkring är en d5 dyrare.
av Enzo
LordVader skrev:
andreas_lofgren skrev:Det är inte samma motor i S60 D3 som i XC70 D3 AWD som jag tolkar det som peterpop väljer mot D5. S60 D3 är en tvåliters singelturbomotor medans den D3 som sitter i XC70AWD är en 2.4 liters dubbelturbomotor.
Helt korrekt!
Själv ska jag snart beställa en xc70 d3 awd med automat, har provkört båda. Visst, skillnad är det, men inte så markant och köper man en d3 och vill ha mer toppeffekt så finns ju alltid Polestar...
Skillnaden i skatt är noll men i försäkring är en d5 dyrare.
Öh nej, du kan inte köpa polestartrimmet till D3 (än).

Och jo, D5 värderas högre som begagnad i inbyte, så i praktiken blir det nog knappast dyrare att köpa en D5 om du ändå funderar på att trimma D3 nästa år (om nu det kommer trim nästa år). Då blir den faktiska skillnaden i pris ca 10K, och D5 värderas som sagt högre.
Se då till att du får åka med en klenare motor i nåt år.

Tycker du att D3 räcker så är det ju kanon, då är det den motor du ska ha, i annat fall är det ju D5 som är BETYDLIGT rappare. Vi pratar ändå mer än 50hk mer för i sammanhanget ynka 20 papp.
av Enzo
Gurra82 skrev:att en D5 är bättre andrandsvärde är trams, man hittar lika billiga D5 awd som D3 awd som beg. Kör du normalt kan jag nog garantera att D3 räcker, men visst 20000 i stor affär runt 450000 kan nästan kvitta, men jag hade valt D3 iaf
Du får väl fråga din handlare om du verkligen får lika mycket i inbyte då. Hur långt sträcker sig dina garantier? Betalar du trimmet för TS om han blir missnöjd?

Visst, när bilarna är 15 år så spelar motoralternativet ingen roll, på en 2-3 år gammal bil, så jo, då får du mer för en D5 i inbyte än en D3 hos volvohandlaren.
av Enzo
Och som slutkläm, till er alla som skulle vara spekulanter på en 2-3 år beg XC70, givet att båda bilarna är lika i övrigt, vilken väljer ni? D3 med 163 hk eller D5 med 215hk?

Jag vet vad jag hade valt i alla fall!

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]