Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tittar man på Volvos hemsida så skall man ju bara använda bilbälten för att fästa stolen i framsättet: Isofix verkar ju bara vara till baksätet.
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-428555
Men är det inte därför man handlar hos de som är "proffs" för att få rätt råd och slippa sånt här krångel du har råkat utför.

Sedan skall barn som sitter bakåtvänt, sitta så upprätt som möjligt för att minska belastningen på nacken vid eventuell krock. Små barns nackmuskler har inte den styrkan att hålla fast huvudet. Komforten blir lidande när de skall sitta säkert, så resan kan bli en pina som förälder och chaufför har själv lyckligtvis passerat de åren.
Mwi skrev:Tittar man på Volvos hemsida så skall man ju bara använda bilbälten för att fästa stolen i framsättet: Isofix verkar ju bara vara till baksätet.
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-428555
Men är det inte därför man handlar hos de som är "proffs" för att få rätt råd och slippa sånt här krångel du har råkat utför.

Sedan skall barn som sitter bakåtvänt, sitta så upprätt som möjligt för att minska belastningen på nacken vid eventuell krock. Små barns nackmuskler har inte den styrkan att hålla fast huvudet. Komforten blir lidande när de skall sitta säkert, så resan kan bli en pina som förälder och chaufför har själv lyckligtvis passerat de åren.
Volvo säljer isofixfäste för framstolen som tillbehör för eftermontering. Självklart skall barnet sitt upprätt men när barnet lutar frammåt så blir det väldigt kinkigt också bland oss föräldrar :D
Mwi skrev:Men är det inte därför man handlar hos de som är "proffs" för att få rätt råd och slippa sånt här krångel du har råkat utför.
Fast här är inte Volvo handlaren problemet utan produkten i kombination med en snål standardstol från Volvo. Hade jag köpt stolen hos proffs då den hade haft Britax som namn hade jag haft exakt samma problem tyvärr, men nu skall jag in till handlaren och klaga
Det jag menar med proffs är. Köper jag en produkt som är märkt med Volvo i en Volvoaffär till en Volvo skall personalen veta de olika för/nackdelarna eller om det finns begränsningar exempelvis i ditt fall din standard stol passar inte. Men hoppas allt löser sig själv var vår dotter åksjuk de första 3 åren, så när det inte funkar för barnet i bilen blir resorna ganska jobbiga för hela familjen.
Ps. Köpte en portabel DVD-spelar och det löste problemet :D med åksjukan.
vi åkte växjö borlänge tur och retur och gick hur bra som helst i baksätet, med kilar och dylikt under basen, men fram hade det aldrig gått. Har idag inhandlat en ny bältesbas som man lättare kan pallra upp utan att ta hänsyn till några fästen. Jag anser att isofixbasen endast kan säljas till bilar med elstol fram på passagerarsätet (V70 II pratar jag om, andra modeller vet jag inte något om)
Kan nån förtydliga igen exakt under vilka år som en tiltbar passagerarstol varit standard på V70/XC70II?

Vad jag förstår på er var det först standard ett tag, sedan tillval, sedan standard igen?

Och bara för att jag inte ska missförstå, exakt vilket reglage på stolen är det man ska leta efter om man har eller ej?
du skall leta i framkant på sitsen, inte på sidan utan i framkant. vet ej om det är på vänster eller höger sida, eftersom jag inte har någon.
har oxå konstaterat detta

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]