Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Tallberg skrev:
CabBO skrev:Undrar om du har prövat trimmet något och om du har märkt något resultat i effekt och förbrukning.
Ps. jag har mejlat dig en fråga.
Tja!
Du har mail.. :-)
Är det hemligt? ;)
Användarvisningsbild
av CabBO
StringerBell skrev:
Tallberg skrev:
CabBO skrev:Undrar om du har prövat trimmet något och om du har märkt något resultat i effekt och förbrukning.
Tja!
Du har mail.. :-)
Är det hemligt? ;)
Nej det är det inte.
Det var en fråga som inte berörde trimmet :o)
Användarvisningsbild
av Tallberg
CabBO skrev:
StringerBell skrev:

Är det hemligt? ;)
Nej det är det inte.
Det var en fråga som inte berörde trimmet :o)

Cabbo undrade över förbrukningen på T5..

Här är svaret:
Jag har inte provat BSR trimmet ännu då jag troligen kommer att vänta till
våren kommer, känns som man har mest nytta av det då.. ;) men vad gäller
skillnaden på din T5 och min så är det skillnad bland annat i en cylinder.
Min t5 är en 2.0L fyra ifrån Ford..
Men vad gäller gången på motorn och kraften så går den lika fint som min
förra V40 T4 som var en 2.0L fyra på 200Hk. Så det enda som stör mig är
egentligen att det står FoMoCo på motorblocket.. (Ford Motor Company)..
Trodde jag hade köpt svenskt!?
Nå så försbukningen tycker jag är hyfsat ok, landsväg lyckades ja pressa
ner den till 0,7 per mil men i stan blir den törstigare.. 1.13-1.2. S
Men som sagt det beror ju på lite hur man gasar också, jag gillar att dra
på ibland. :-)
av Psyko
Problemen med trim kommer oftast när man lämnar in bilen på verkstad,tex för service eftersom man uppdaterar mjukvaran i ECM = Motorstyrenheten. Oftast är trim mjukvaran skrivskyddad,det som händer när man laddar ny mjukvara är att man
börjar med att radera den gamla (förutom trim mjukvaran som är skrivskyddad). Det som händer då är att motorn startar inte förrens man byt motorstyrenhet = Kostsamt för dig. Utöver det brukar man få problem som att Motorvarningslampan lyser utan felkoder,plötsliga problem med tjuvström då trim mjukvaran inte tillåter att motorstyrenheten går ner i sleepmode,ryck,orkeslöshet periodvis osv osv. Tyvärr kan listan göras lång och att lämna in en bil för felsökning som visar sig vara trimmad kan bli VÄLDIGT kostsamt.

Jag har sett alldeles för mycket problem med tredjeparts mjukvara för att kunna rekomendera något sådant
av kallessida
Psyko skrev:Problemen med trim kommer oftast när man lämnar in bilen på verkstad,tex för service eftersom man uppdaterar mjukvaran i ECM = Motorstyrenheten. Oftast är trim mjukvaran skrivskyddad,det som händer när man laddar ny mjukvara är att man
börjar med att radera den gamla (förutom trim mjukvaran som är skrivskyddad). Det som händer då är att motorn startar inte förrens man byt motorstyrenhet = Kostsamt för dig. Utöver det brukar man få problem som att Motorvarningslampan lyser utan felkoder,plötsliga problem med tjuvström då trim mjukvaran inte tillåter att motorstyrenheten går ner i sleepmode,ryck,orkeslöshet periodvis osv osv. Tyvärr kan listan göras lång och att lämna in en bil för felsökning som visar sig vara trimmad kan bli VÄLDIGT kostsamt.

Jag har sett alldeles för mycket problem med tredjeparts mjukvara för att kunna rekomendera något sådant
Därav att man väljer till Handenheten hos BSR, återställer bilen till original innan man lämnar den på service. bör lösa problemet? (man bör ju inte låta bli att uppdatera mjukvaran i bilen, som sagt bilen är ju ny och ja datastyr till väldigt hög grad...)
av Psyko
kallessida skrev:
Psyko skrev:Problemen med trim kommer oftast när man lämnar in bilen på verkstad,tex för service eftersom man uppdaterar mjukvaran i ECM = Motorstyrenheten. Oftast är trim mjukvaran skrivskyddad,det som händer när man laddar ny mjukvara är att man

Därav att man väljer till Handenheten hos BSR, återställer bilen till original innan man lämnar den på service. bör lösa problemet? (man bör ju inte låta bli att uppdatera mjukvaran i bilen, som sagt bilen är ju ny och ja datastyr till väldigt hög grad...)
Nja,i bästa fall fungerar det.
Har man otur får man inte bort alla filer.............= samma strul som jag beskrev ovan
av hamre
Psyko skrev:
kallessida skrev:

Nja,i bästa fall fungerar det.
Har man otur får man inte bort alla filer.............= samma strul som jag beskrev ovan
Ehh nu förstår jag inte. Hade trim på min v70 -06 och hade den på service. Var inga problem för verkstaden att uppdatera mjukvaran och sen var det bara för mig att läsa in trimmet igen efteråt

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]