Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har en Volvo V70N -03 som jag köpte beg för någon månad sen.

Vi har märkt att det oftast tar emot lite extra när man lägger i 1, 2 och 3an. Det är också ganska vanligt att den gärna vill fastna i en växel d.v.s man får trycka ganska hårt för att få låss den.

En Volvo mekaniker sa att växelspaken är kopplad till vajrar som i sin tur styr växellådan. I detta fallet kunde det handla om att vajrarna behöver bytas eller att man bara ska ta o spruta silikon ner på plastdetaljerna som sitter runt själva växelspaken i kupén?

Enligt mekanikern så märkte han inget konstigt med kopplingen så den får anses vara "normal".

Någon som känner till detta problem?

MVH
av delwin
Hej, du kan börja med att lossa växelvajrarna från växlelådan och sen sätta dig i bilen och dra i växelspaken, på så sätt kollar du av om vajrarna kärvar på något sätt!
Användarvisningsbild
av Vojje
Krävs det inte en viss kompetens att pilla tillbaka dem sedan med rätt "sträckning"?
Användarvisningsbild
av hollan
nä inte om man bara släpper på kulan justeringen sitter i gafflen men den ändras inte om man bara demonterar
av snowman
Problemet kanske låter större än vad det är. Det händer lite då och då att växelspaken fastnar i växlarna och att det tar emot lite att lägga i dem och det är då 1, 2 och 3. Var ute o provade vår S70 idag och oj vilken skillnad, den bilen är mycket mer distinkt och växellådan har knappt något motstånd alls. V70in är mer lite seg men samtidigt mjuk på något vis.

Iallafall tittade jag i reperationshandboken och det verkar ju vara en del jobb för att få av sakerna. Man ska lyfta upp bilen och ta av vänster hjul sen ska man då kunna komma åt den del där vajrarna kopplas på växellådan. Bilderna är inte perfekta men det ser ut som att det kan vara lite tajt, dessutom skulle man sätta svetspinnar för att komma ihåg monteringen.

Man kan även ta av vajrar inne ifrån bilen om jag förstod rätt men jag antar att jag inte tjänar så mycket på det?

Ett första försök är kanske till att bara dra upp damasken till växelspaken och spraya ner silikonspray för att se om det hjälper? Enligt rephandboken så måste man ta av hela mittkonsolen mer eller mindre för att lyckas med detta? Verkstaden sa till mig att det skulle bara vara till att rycka upp damasken?
Användarvisningsbild
av hollan
den rep hanboken kan du ha som tänd bränsle till kaminen!
ryck upp luftburken och vipps där under har du växel vajerna en brytgaffel alt 2st skruvmejslar och bryt från växelarmen och ut så hoppar vajern av sin kula
och inne i bilen så är det som verkstaden säger sargen runt damasken är bara ner tryckt pilla in ett falsben i skarven och bryt upp nä som sagt den rep boken vill nog inte scouterna ha till sin pappers insammling ens
av snowman
hollan skrev:den rep hanboken kan du ha som tänd bränsle till kaminen!
ryck upp luftburken och vipps där under har du växel vajerna en brytgaffel alt 2st skruvmejslar och bryt från växelarmen och ut så hoppar vajern av sin kula
och inne i bilen så är det som verkstaden säger sargen runt damasken är bara ner tryckt pilla in ett falsben i skarven och bryt upp nä som sagt den rep boken vill nog inte scouterna ha till sin pappers insammling ens
Haha jasså? De var tråkigt, jag som nyss betalat 220 kr för den. Har ju använt rephanboken till S70in ett par gånger men då var det till att låna från biblioteket. Ska ta o kolla på detta så snart det finns tid. Tack för tippsen!

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]