Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
har märkt att bromspedalen känns mycket bättre när man kör med bilen och bromsar än när man står på tomgång o bromsar, mycket mjukare och tar längre ner än när man kör o bromsar.
av volvoyamha
Jag vet inte..
Jag har aldrig misslyckas med luftningen...
Jag är inte direkt något proffs...

Så det känns ändå som något felar..

Har du provat bytt bromsservo?
av kicken
volvoyamha skrev:Jag vet inte..
Jag har aldrig misslyckas med luftningen...
Jag är inte direkt något proffs...

Så det känns ändå som något felar..

Har du provat bytt bromsservo?
idag har jag testat att först bara byta servon, och det varit ingen skillnad, det låter lite om den när man bromsar, så jag testade att byta till en annan bromscylinder igen, men satta sak igen, pedalen tar i botten när motor är igång.

Ska ringa till några skrotar i morgon o fråga om dom har någon 240 med fungerande bromsar som ev. kan gå att startas så man vet att servon och bromscylindern funkar.
om jag monterar dit dessa grejer och luftar så måste det ju funka sen? eller finns det någon annan det i bromsystemet som kan göra så bromspedalen sjunker då mycket?
av osla
har du bytt huvudbroms cylindern till en som du vet fungerar? för när det är invändigt läckage i dom så sjunker pedalen. och vad jag vet så gäller det där med att inte trycka pedalen i botten för huvudcylindrar som är gammla och använda för att det brukar rosta i dom där inte kolvarna har gått (när pedalen är i botten) och de är då man river sönder packningarna
av kicken
osla skrev:har du bytt huvudbroms cylindern till en som du vet fungerar? för när det är invändigt läckage i dom så sjunker pedalen. och vad jag vet så gäller det där med att inte trycka pedalen i botten för huvudcylindrar som är gammla och använda för att det brukar rosta i dom där inte kolvarna har gått (när pedalen är i botten) och de är då man river sönder packningarna
Hej.
Japp jag har testat att köpa nya cylindrar utan framgång. Men ska se om jag hittar en till som man vet funkar.

Annars får jag väl försöka " strypa " servons vakuum så pedalen bara sjunker lite, om det går ?

Så jag kommer igenom besiktningen på tisdag.

Testade en grej idag. Testade att skruva ut justerskruven på servons som tycks in i cylindern, men det slutade bara med att bromsarna låg på lite, men pedalen kändes bättre. Så jag ändrade tillbaka skruven. Men sen såg jag på bromsbeläggen att det var märken från dom nedre kolvarna, inte dom övre, så kanske det är så att dom nedre kolvarna bara jobbar?
av volvoyamha
Det är 4 saker som skall stämma översen fall stämma övrens?
Rätta mig om jag har fel...

Det är den där lilla fördelningssaken, med en sladd kopplad till sig (även kallad spindel)
Servon, huvudbromscylindern

OCH

tryck sakerna som sitter nästan längst bak, under bilen.

Jag tror att ALLA dessa saker skall vara av samma märke,
-------------------------------------------------------

Sedan så kan man kolla upp oken rätt snabbt.
Ta löst dom ett och ett...

Upp med dom i ett skruvstäd.

EN STOR!! rörtång, grip tag runt kolven sedan vrider du runt runt ett par varv för att sedan försöka få ur dom,

När dom är ur, skall du pusta av dom lite snyggt med sandpapper,

pilla ur oringen, gör rent noggrant,

Monter tbx i omvänd ordning,

När du gjort detta på ALLA oken, så du vet att kolvarna löper lätt är det alltså ''bara''

kvar dom större komponenterna upp i motorutrymmet.

Mvh Anders

Nu har det bränt en kabel igen :D Har t&[…]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]