Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lke942
När jag fyller tanken på vår 240 -88 så börjar det droppa bensin när ung halva tanken är fylld. När jag sen fyllt fullt o avslutat slutar droppet. Några tips om vad det kan bero på. Inte så lätt att komma åt för att ta sig en titt. Tips ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat på vilken sida av tanken det rinner, rinner det på den sida där tanklocket sitter?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av tobberebel
lke942 skrev:Det droppar på den sidan tanklocket sitter.
då kanske det läcker i röret från tanklocket till tanken... :D kolla det... 8)
av lke942
Har gjort en första snabbkoll men inte helt lätt att komma åt att se där. Kul att höra ifall ngn gjort det och kan ge lite tips.
av rd350
Har man tur är det nämnda påfyllningsrör som är sprucket men oftast är det tank eller tankarmatur som är upprostade. Tanken rostar i "midjan" där den är ihopsvetsad eller ovanför midjan in mot rambalken där den inte är rostskyddad från fabrik. En svag punkt på 240 som är ganska dyr att åtgärda då begagnat är mycket svårt att hitta som är friskt. Har fått för mig att tankarna är som sämst på de senare årsmodellerna.
av JPersson
På två av mina bilar så har oringen mellan påfyllningsrör och tank torkat så att den spruckit och därefter läckt.

Kan ha full tank på min bil och den läcker inget när man kör eller liknande. Dock så rinner de som satan när man tankar.

Men rostangripna tankar är ju rätt så vanligt de med. Bara att kolla hur tanken ser ut och vart de runnit bensin. Tektylen brukar va borta där de läckt.

Men är de i skarven, köp ny oring och klämma på volvo. Kostar runt 60-80kr har jag för mig.
Skruven som följer med kan ev få bytas mot en längre för smidigare åtdragning
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]