Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Feten
Hej och hallå. Jag och en kompis byggde 3" på min lätt tryckare här om dagen. Från turbon och bak, en dämpare och "racekatt".

Åkte ut och provade efter vi monterat och bilen va betydligt piggare och laddade 0.1 bar mer bara sådär .
Men med den ökade effekten kom också ett fel som ett brev på posten.

Bilen började rycka till och emellanåt kommer det som "nysningar" från luftburken.
Till en början var det inte alls ofta och jag tänkte att de här får väl gå ett tag, men nu är den nästan okörbar och när rycken kommer dör den av i typ en halv sekund och om man då trampar gasen i botten så smäller det högt från motorutrymmet, från luftburken liksom. De känns som om man skulle motorbromsa typ.
Inga felkoder att tala om heller...
Vet inte vart jag ska börja felsöka eller någonting liksom.

Va ute och drog ur den lite idag och när jag stannade möttes jag av ett rökmoln från katten, såg ut som den brann nästan.
Bilen dricker för övrigt olja som en gammal a-lagare...

Någon som haft liknande fel eller har någon idé om vad det kan vara får gärna höra av sig.

Bilen är en -95a med KL chipp och öppet filter och som sagt tre tum, standard i övrigt.
Laddar 0,6.
Tacksam för svar.
//Feten
av Feten
Ingen som har några idéer? Har övertryck i oljan om man kan säga så. "Blåser" ur oljepåfyllningslocket. Har lagt vevhusventilationen i dieselbad och tagit komp.prov, Låg på 10-12 kg. Trodde de kunde va en dålig kolvring men det lär det väl inte vara med dom värdena? Vad kan mer ge övertryck?
Den trycker inte ur sig olja på tomgång utan bara under färd så att säga.

Tacksam för hjälp. //Feten
Låter som ett stopp i vevhusventen eller en slang från vevhusventen som är felmonterad. I alla händelser har du ett osunt övertryck i vevhuset.

Mvh GK
av Feten
Ja jag har fixat oljeläckan iaf. Det va oljereturen från turbon som läckte, den lilla orange färgade packningen va av :roll: .

Nu återstår bara att ta reda på vad det är som gör att den rycker...
Tänkte att de kanske va något med mina boxar så ja bytte till 740 Turbons och den går faktiskt bättre, den rycker inte lika mycket men problemet kvarstår.

Om någon har haft liknande problem eller bara har något allmänt tips så är jag riktigt tacksam.

Mvh Feten
av Feten
Va och besiktade för ett tag sedan och fick tvåa på avgasvärdet.
Lambda va för högt (1.08), annars va HC 18 och CO 0.0 och CO 2500 va 0.0.

Bilen har i övrigt en tendens att dö i korsningar och vid inbromsningar när man har dåligt med soppa. Typ precis innan varningslampan tänder sig.
Jag är ju inte sådär jätte insatt (än) i motorer så jag har en känsla av att allt hänger ihop, alltså att den "rycker och hugger", högt lambda och att den dör när soppan börjar nämna sig rödstrecket. Skulle det kunna vara så att jag har dålig soppa-pump och/eller tätt bränslefilter?

Tacksam för tipps. MVH Feten

P.S Har fått höra att de kan vara min Biltema lambdasond som ställer till det. Kan de stämma?
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]