Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
TomasL skrev:Synd att det inte går att beställa extra nyckel.
Ja, jag läste också det. Min spontana tänker var "men skicka med två hylsor då, för h-vete!!!"

Jag kör med den gamla modellen och de fungerar utmärkt. De jag har levererades till en ambulans med eftersom de inte kör med låsbultar så låg de bara och skräpade så jag fick dom. En granne hade fått en låsbult sönderdragen på sin S60. Halva huvudet var avslitet på bulten. Jag noterade att hans hylsa såg lite annorlunda ut jämfört med min, den var inte lika hög. Finns det olika modeller av Volvos gamla låsbultar och hylsor?
Användarvisningsbild
av Funk
TomasL skrev:@Funk

Vad kostade den?
Den ser väldigt "bred" ut, går den verkligen i hålen på en originalfälg till P2 karossen.
Jag vet inte vad dom kostar, jag har bara lånat dem för att fotografera... Och jag är rätt säker på att dom passar på vanliga P2 fälgar EDIT: Dom nya är 30mm med hylsa och allt, de gamla är 29,5mm så det passar...
Finns det olika modeller av Volvos gamla låsbultar och hylsor?
Ja det finns minst två olika modeller till P2 innan dessa senaste.

En av de viktigaste poängerna med dessa nya är att det finns ett verkyg/metod att ta bort dem utan så stor risk att skada fälgen som tidigare om man tappat nyckeln.

/Thomas
av Provocative
rd350 skrev:Inget fel på Volvos låsbultar! Mutterknackarna förstör dem! Smörj gängor och fälgarnas anliggningsytor, använd momentnyckel vid åtdragning, låsbult/mutter ska dras med samma moment som övriga bultar.
Mutterknackare förstör inte ett skit eftersom seriösa däckfirmor inte använder dessa till låsbultar utan bara till de övriga.
av Mistral
Kan bara instämma med föregående talare (flera i tråden). Volvos låsbultar suger hästpung. Volvos leverantör av låsbara hjulbultar ska tydligen vara MCgard, ursprungligen ett USA baserat företag med GA i europa och asien. I söndags när jag skulle byta från sommar till vinterdäck så fick jag erfara hur usla deras hylsa/hjulbultar är. Hyslan släpper från den låsbara bulten och jag står där med skägget i brevlådan.

Konsekvensen blev att efter mycket efterforskande och även ett telefonsamtal till Tyskland och MCgards kundtjänst så fick jag instruktioner hur jag beställer en reserv "key" (ny hylsa). Med expresslev 345kr, tack för kaffet. Som jag förstått det är hylsan och själva mönstret på insidan (den som går in i spåret på bulten) är av mjukare material än materialet på själva bulten. I mittfall har hylsan (nyckel) blivit skadad att det blivit grader vid metallmönstret som ska gå in i spåret på bulten vid fälgen. Testade på alla 4a fälgarna med samma resultat, hylsan slapp och game over.

Funderar seriöst på att skita i att ha en låsbar bult på fälgarna och köra med vanliga hederliga. Tänk ifall man får punktering långt i urskogen och inte får loss fälgen. Hoppas verkligen att Vovlo påtalat detta problem för sin leverantör eller bytt leverantör. På ren svenska, skandal att man monternar sådan skit på en bil.

Man ska ffs inte behöva ha med sig en portabel migsvets för att lossa hjulet efter vägen :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mistral skrev:Kan bara instämma med föregående talare (flera i tråden). Volvos låsbultar suger hästpung. Volvos leverantör av låsbara hjulbultar ska tydligen vara MCgard, ursprungligen ett USA baserat företag med GA i europa och asien. I söndags när jag skulle byta från sommar till vinterdäck så fick jag erfara hur usla deras hylsa/hjulbultar är. Hyslan släpper från den låsbara bulten och jag står där med skägget i brevlådan.
Det är därför jag är ytterst försiktig med mina hylsor. Lämnar jag till verkstad tar jag bort dem och sätter vanliga muttrar. Jag vill inte ha några mekar som slarvar med dem.
av Mistral
StringerBell skrev:
Mistral skrev:Kan bara instämma med föregående talare (flera i tråden). Volvos låsbultar suger hästpung. Volvos leverantör av låsbara hjulbultar ska tydligen vara MCgard, ursprungligen ett USA baserat företag med GA i europa och asien. I söndags när jag skulle byta från sommar till vinterdäck så fick jag erfara hur usla deras hylsa/hjulbultar är. Hyslan släpper från den låsbara bulten och jag står där med skägget i brevlådan.
Det är därför jag är ytterst försiktig med mina hylsor. Lämnar jag till verkstad tar jag bort dem och sätter vanliga muttrar. Jag vill inte ha några mekar som slarvar med dem.
Mmm vill man vara extra försiktig så skiter man i låsmuttrar :) Skämt o sido. Nu när jag forskat lite så säger flera s.k "experter" att just låsmuttern ska man dra för hand och inte med mutterdragar. Och seriöst, hur jobbigt är det att dra 4 bultar för hand istället för 20st. Det kan man offra.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mistral skrev:
StringerBell skrev:
Mmm vill man vara extra försiktig så skiter man i låsmuttrar :)
Jag funderar allvarligt på det. Tillräckligt många skrapmärken på fälgarna nu ändå. Jag gjorde en olycksalig usväng i somras och svarvade nästan hela höger fram mot en gatsten...
Användarvisningsbild
av Wibäck
Drog själv sönder en låsbult och tvingades lämna in bilen för att få skiten borttagen. Lyckligtvis finns de fyra originalbultarna kvar så jag behöver inte ens fundera en halv gång på hur jag ska göra. På verkstaden sade de, precis som alla andra, att Volvos låsbultar är skräp. Dock tyckte de att Biltemas låsbultar höll förvånansvärt hög kvalitet, men som sagt; Inget jag ens funderar en halv gång på. Vem stjäl en 16" Volvo originalfälg?
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
Mistral skrev:
StringerBell skrev:
Mmm vill man vara extra försiktig så skiter man i låsmuttrar :) Skämt o sido. Nu när jag forskat lite så säger flera s.k "experter" att just låsmuttern ska man dra för hand och inte med mutterdragar. Och seriöst, hur jobbigt är det att dra 4 bultar för hand istället för 20st. Det kan man offra.
:-)-) Enig Mistral, bruker man sunn fornuft og håndkraft holder låsmuttrar i lang tid!Feilen mange gjør er at de drar til alt for hardt!!! :-O)
av Provocative
Har tidigare varit motståndare till låsbultar. Just för att de går sönder. Men i går ändrade jag mig. På sommardäcken har jag R-fälgar med 235/45 R18 däck som jag hade fått ge ca:10 000 för om jag inte fått farsans rabatt. I går la jag på nya vinterdäck (Ja jag är en fegis som vill kunna stanna så jag vill köra in dubben ordentligt) 225/45 R17. Fattar inte vrf det ska vara den profilen på vinterhjul, men ändå. Med farsans rabatt så kostade de lite över 8000 för Continental.
Om man lägger in fälgarnas värde och räknar mellan tummen och pekfingret så är jag ägare till hjul som är värda 20-25 000 kr. Ja jag köpte låstbult. Inte Volvos utan Biltemas. De gick på en hundring och det var en billig försäkring även om nu buset kan åka till Biltema o köpa exakt samma nyckel. Men lite mer besvärr får de iaf och jag har fotat OM jag skulle behöva försäkringshjälp.
Däremot så fettade jag in dem ordentligt och drog ät dem väldigt löst. Även tjejen kan få loss dem med ett fälgkors. Men de går inte att få bort utan rätt nyckel.
Så min slutsats är att jag kommer skydda mina grejer med låsbult i framtiden och byta skiten ofta så de inte slits ut.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]