Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Camel skrev:
AndS skrev:Men en vanlig V70II klarar sig med 94'or.
Ja, det stämmer, och det står också i instruktionsboken. Men frågan är eftersom 91 räcker i verkligheten får man då ha det? Mina däck som jag redan har är 91.
Ska man hårddra vad som gäller och om du skulle fråga Transportstyrelesen eller Bilprovning så kommer de att hänvisa till biltillverkaren och deras EG-typgodkända personbilar, samt vad som står i registreringsbeviset.
Men jag har inte sett någonstans att man angivit 91, utan endast 94 och 98. Så en ganska kvalificerad gissning är att Volvo kommer att säga att 94 är det lägsta som ska användas.

Lagt till länken:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... personbil/
Ja, det är väl så.
4 däck med 91 = 2460 kg
4 däck med 94 = 2680 kg
4 däck med 98 = 3040 kg
Bilen väger endast 2260 kg... :roll:
Marginal skadar ju inte :D
Blir väl till att köpa nya däck. :(
Det är en viktig synpunkt. Jag har också funderat på försäkringsfrågan om det sitter fel däck på bilen. Men vad är fel egentligen? Går försäkringsbolaget efter verkligheten dvs. däcken är ok eller går man efter pappren? Däcken har ett belastningsindex som överstiger vad som behövs för bilens vikt, de kommer alltså inte att explodera av den orsaken och de har faktiskt drygt 7 mm mönster kvar. I princip skulle man ju kunna jämföra med situationen att köra med däck som har rätt belastningsindex enligt pappren men endast drygt 3 mm mönster kvar vilket är helt lagligt men betydligt sämre i verkligheten. ??:-/ Och då antar jag att inga diskussioner med försäkringsbolaget uppstår?

Jag kommer att köpa splitt nya däck med rätt belastningsindex enligt pappren och inte sätta på de jag har även fast de är i utmärkt skick. De uppfyller ju inte kraven "pappersmässigt". :wink:
Jag hade samma frågeställning förra vintern och mitt försäkringsbolag sa klart och tydligt:
Om man använder däck som inte är typade med bilen kan det bli fråga om ersättningsavdrag då man äventyrat
bilens köregenskaper. 205-55-16 är inte typat med V70II.
Synd var det eftersom mina vinterdäck till V70N var helt nya, behövdes ju bara en distansring för navet.
Ja, mycket egendomliga regler det här med helbilsgodkännande. Men t.ex. däck med endast drygt 3 mm anses ju inte försäkringsmässigt äventyra köregenskaperna på vintern..... ??:-/ Bara alla pappersuppgifter i övrigt är i ordning och följs som dimension osv. även om det skulle sakna betydelse för köregenskaperna eller t.o.m. försämra dessa, så är allt ok. :wink: Ex. tillåts jag köra med ordentligt breda däck på vintern i helbilsgodkännandet för min bil. Men vettiga däck som jag redan har godtas inte.... :roll:
I praktiken är det alltså lagligt på min bil på vintern med M+S 245/40 R18 med t.ex. 4 mm mönster men M+s 205/55 R16 är inte tillåtna även om de är splitt nya. Man behöver ju inte vara raketforskare för att lista ut vilka av dessa dimensioner som sannolikt är säkrast och bäst i slask, snö, eller kraftiga vattensamlingar. Rullomkretsen skiljer ju bara 3,3% så på äldre bilar utan helbilsgodkännande skulle det inte vara några problem.

Helbilsgodkännande, är det nåt att ha?
För helbilsgodkända bilar gäller följande avseende däckdimension enligt bilprovningen:

"Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna."

Problemet här är ju att Volvo listat ett antal däckdimensioner i sitt helbilsgodkännande och inte en avvikelse i rullomkrets. Dimensionen 205/55 R16 är inte med i den listan för V70II.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]