Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

I torsdags stod min bil parkerad, utomhus, bredvid en brinnande bil. Min bil klarade sig från "fysiska" skador men det luktar en hel del inne i bilen. Kontaktade då mitt försäkringsbolag och får till svar att jag ska stå för självrisken för en sanering. Tycker detta låter mycket märkligt, ska inte den brinnande bilens försäkring täcka detta?

Ringde då upp försäkringsbolaget där den brinnande bilen är försäkrad och fick samma svar. Att vid brand täcker inte försäkringen skador på andras bilar.

Kan detta verkligen stämma? Hade situationen varit så att den andra bilen kört in i min parkerade bil hade det inte ens blivit någon diskussion om vem som ska betala.
För många år sedan blev min bil (kraftigt) sot och rökskadad vid en brand i flerbilsgarage. Orsaken var att några ungar buseldade skräp som sedan spred sig till några av bilarna. Min bil var nästan längst bort så den brann inte upp. Jag kommmer ihåg att jag fick betala självrisk vid det tillfället.
Att ditt försäkringsbolag inte vill betala annat än via vagnskadeförsäkringen kan jag förstå. Men att inte "motpartens" försäkring (trafik) inte skulle gälla ställer jag mig undrande till. Det är ju en skada orskad av ett trafikförsäkringspliktigt fordon. Det är därför jag kan förstå Camel:s "dilemma" (ungarna som buseldade var inte trafikförsäkringspliktiga :D ) Men Stupid-Flanders, har du talat med trafikförsäkringsföreningen?
Fick idag mail från mitt försäkringsbolag och de har begärt att få utredningen från den brinnande bilens bolag och ska därefter återkomma till mig.

Jag har även via min pappa bett Motormännens jurister titta på det så jag återkommer i ärendet.
Hoppas det ordnar sig med motpartens bolag. Har du dessutom "fel försäkringsbolag" (t.ex. Volvia) kan din premie påverkas om du behöver utnyttja vagnskadan.

/Martin
Och var har du läst att Vovia har bonusförlust om du använder din vagnskadeförsäkring? Och sedan när då skulle det införts?
KKR skrev:Och var har du läst att Vovia har bonusförlust om du använder din vagnskadeförsäkring? Och sedan när då skulle det införts?
Läste det i deras villkor jag fick skickat till mig i augusti när jag skulle teckna en bilförsäkring. Har jag läst fel?

/Martin
Nej tydligen inte, det finns tydligen fall där det blir "bonusförlust" dock inte detta. Så här står det i Volvias villkor:

Varje skada som leder till utbetalning från vagnskadeförsäkringen medför premiepåverkan från försäkringens första årsförfallodag efter skada.
Gäller inte bonusklass 9 med minst 5 skadefria år eller vagnskador som beror på skadegörelse av tredje man eller annan yttre olyckshändelse.
Då hade jag rätt då, tur man tog ett allat bolag:) Jag gillar inte stilen riktigt att de "smyger" in sådana här grundläggande villkor.

Är då detta en "annan yttre olykshändelse"? Det är upp till försäkringsbolaget att tolka och jag skulle inte sätta pengar på att de alltid tolkar till din fördel i dett sånt här lite udda fall. Möjligen går det inte ens på vagnskadan, är en brand av annat fordon en olykshändelse?

/Martin
Har ännu inte fått något definitivt besked men det lutar åt att jag får stå för självrisken. Tydligen är det så att alla (?) försäkringsbolag gemensamt har beslutat att vid brand får respektive bilägare stå för sin egen självrisk så länge det inte branden är uppsåtlig och det finns en gärningsman.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]