Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobiasE
Ville bara säga att jag gjorde samma byte som dig i veckan. Gummit var helt slut i övre motorfästet och när jag hade bytt ut den så trillade hela gummibiten ut ur sin sockel(!). Bilen är klart mindre ryckig, men jag ska ta och byta ut bussningarna som sitter i ytterkanterna på krängningshämmaren också (tror det är krängningshämmaren i alla fall..metallstången tvärs över motorn) för den går fortfarande att vicka på för mycket.
http://www.skruvat.se/Bussning-P10215.aspx
Tror det kommer göra susen :)

// TobiasE
av snowman
TobiasE skrev:Ville bara säga att jag gjorde samma byte som dig i veckan. Gummit var helt slut i övre motorfästet och när jag hade bytt ut den så trillade hela gummibiten ut ur sin sockel(!). Bilen är klart mindre ryckig, men jag ska ta och byta ut bussningarna som sitter i ytterkanterna på krängningshämmaren också (tror det är krängningshämmaren i alla fall..metallstången tvärs över motorn) för den går fortfarande att vicka på för mycket.
http://www.skruvat.se/Bussning-P10215.aspx
Tror det kommer göra susen :)

// TobiasE
Men vad jag förstår så ska den gå att "ricka" på en hel del. Instället föreslår jag att kontrollera den nedre motorkudden precis som de föreslaget i denna tråd. Det ser ut att bli nästa sak jag tittar på.
av TobiasE
Jo, blir säkert att kolla det med, men "stången" går att vicka nästan lika mycket som innan jag bytte mittfästet, så det blir säkert att byta allt...tur det inte kostar så mycket :)

//TobiasE
av snowman
TobiasE skrev:Jo, blir säkert att kolla det med, men "stången" går att vicka nästan lika mycket som innan jag bytte mittfästet, så det blir säkert att byta allt...tur det inte kostar så mycket :)

//TobiasE
Jo men så är det på min med, och det är ju sagt att den ska gå att ricka på ganska enkelt. Har du varit i en bilhall o känt på någon där? Du får gärna återkomma med en status rapport sen då jag också har kvar ryckigheten i min bil.
av LaRy
Styrbjörn undrar o den passar på S80. Svar, ja ifall du har en 5 cylindrig motor. Ser din detalj ut som den på bilden kommer den även att passa. Jag bytte för några dagar sedan på min S80. Jag vade dock den nya versionen med 4-kantigt gummi. Den säljs av Volvo och Mekonomen. Pris 512 kr hos Mekonomen. Delen är en originalare med bortfilat detaljnummer, kommer från samma fabrik i Spanien. Om man tittar noga på Mekonomens foto på delen finns Volvos nummer kvar.
av snowman
Var inne och fick bilen provad av en Volvo mekaniker och han märkte inte av något. De ryck som kom då och då är sådant man får räkna med på en bil av denna typ.

Enligt honom så har det hänt en hel del mellan S70(som jag jämför med) och V70. Svänghjul är mindre för att minska förbrukning och detta innebär att bilen blir svårare att köra. Tydligen har det varit en hel del klagomål på detta.

Han tyckte inte att det fanns något som behövdes åtgärdas på min bil.

Frågan är då, om nedre gummibustning är kass, hade han märkt det då?

Däremot reagerade han på hur seg växellådan är, den är ibland svår att läga i och ta ur växel, särskilt på växlarna 1, 2 och 3. Enligt honom så är det vajrar som styr detta så felet ligger inte i växellådan som jag först misstänkte. Instället föreslog han att spaya silikon spay på plastdetaljerna uppe vid växelspaken för att se om det hjälpte. Annars kunde jag lämna in bilen och få vajrarna bytade.

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]