Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Äntligen!

Tog loss vevaxelgivaren som inte var skitig men kontakten va dålig, gjorde rent å smorde med 5-56.
Gjorde rent tomgångsmotorn å försökte starta med startgas lite överallt och det lät som dne höll på att starta men den hosta aldrig till nu.. spruta även rakt in i insuget men inget hände.

Tog loss fuelrailsen och det runt om men de var i fint skick. tog upp nåt tändstift som var slitet men inte mer än så.. Tog loss fördelarlocket för att kollla där och där var dte en matt svart film över hela huset, man såg inte rotorns stift längre men om man borsta på det så kom det fram, var bra slitet. Grafitstiftet var borta! och jag menar verkligen att bara fjädern var kvar! det var "utbyggnader på 2-3 mm på varje pol i locket så rotorn har väl slitits mot det..
Åkte till mekonomen och köpte nytt lock och rotor samt nya tändstift när jag ändå var där. Bytte allt och gjorde startförsök... Starta direkt!!!!
Tog någon minut innan en la sig på en vettig tomgång men sen gick det hur bra som helst! Ska ut och köra några mil motorväg ikväll för att blåsa rent katalysatorn, har besiktning på torsdag som sagt!

Oväntat fel men borde såklart ändå ha kollats i början... Nu har jag dock fått löst massa andra fel som startmotorn och givarna är ju utbytta så det var bra det med!
Kan ju vara bra för er oxå att veta, att motorn kan bete sig som den gör om rotor och fördelarlocket är skrot. Inte så väntat såklart så förstår att den va lite svårgissad men nu vet ni med till en annan gång! ;)

Tusen tack för all hjälp jag fått! Grymt av er och håll nu tummarna för besiktningen!
Vi har oftast inte med den parametern. Det är nämligen som så att vi förutsätter att bilägaren själv försökt med dom saker han eller hon kan göra helt själv när man inkommer med en frågeställning och koder.
Fräscha tänddelar är en av dom sakerna vi förutsätter är kontrollerat när man vänder sej hit. Har man ingen aning om nåt alls så brukar tänddelar och kodläsning vara det första vi rekommenderar.
Vi vet sedan länge att motorn kan bete sej på alla möjliga sätt när tänddelarna är skräp nämligen.
Vad vi alltså INTE visste var att du inte hade undersökt det först.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]