Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Nu är kablarna utbytta och bilen startar enligt mecken! Men ett fel har kommit till och det är att det läcker soppa vid insprutningen, Han pratade om munstycke, tätning, och att man skulle behöva någon avdragare? Om det är någon som fattar vad det handlar om, skulle vara tacksam för en förklaring och vad Jag ska skaffa för eventuella delar. Killen som bytt kablarna vill inte ge Sig på soppatillförseln
Användarvisningsbild
av Alfredo
Nu är kablarna bytta och bilen sägs starta, verkar lovande. Ett fel som har tillkommit är att det läcker soppa vid något munstycke till insprutningen på någon cylinder, så bilen går inte att köra. Han pratade om det behövs någon avdragare mm, dessutom vill han inte fiksa detta fel?
Om det är någon som fattar vad det handlar om och kunde tipsa vad Jag begöver skaffa för delar, skulle vara mycket tacksam.
Undrar varför detta fel har nu uppkommit just nu!
Användarvisningsbild
av Camel
Kul att det verkade gå bra med bytet av elkablarna! :D
Angående bränsleläckaget kanske någon tätning/packning vid fuelrail/spridare blivit värmeskadad av branden?
Har inte några konkreta tips men det har säkert andra här på forumet.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Om de skulle va tätningar på dom spridarna så är de ju lätta att byta själv ju.
Men nu vet ja ju inte om det är något speciellt han menar.
Användarvisningsbild
av Camel
Fuelrailen med spridare kräver inga specialverktyg för att lossa. Man får väl ta bort luftröret till turbon först samt lossa och plugga bränsleledning. Varje spridare har en tätning mot insugsgrenröret. Spridarna är delvis i plastmaterial. Kanske något av detta smält ned eller deformerats av värmen från branden så det läcker? Borde gå att lokalisera?

Exempel på fuelrail med spridare med bilder (ej till din motor):
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21208703
Användarvisningsbild
av Alfredo
Bra bild, tack. Kan det vara o-ringen som syns på bilden som orsakar läckan, ska ta mig till verkstan imorgon och kolla så får Jag leta delar igen.
av *pettson*
Häng med nu..

Spridarens ovankant är tätad med en O-ring intryckt i bränslerailen.
Spridarens nederkant är tätad med en O-ring intryckt i insuget.
Det du ser på insuget vid spridarens nederkant är ett dammskydd.
Det har egentligen inget med tätningen av spridaren att göra. Har inget med bensin att göra.

Om övre O-ringen läcker kan det spruta bensin. Där står 3kgs tryck.
Om undre O-ringen läcker så går bilen inte bra på tomgång, den drar tjuvluft, men sprutar ingen bensin.
Om dammskyddet är trasigt så händer ingenting förutom att smuts hamnar i hålen där O-ringarna ska täta.

Några packboxar finns inte överhuvudtaget.
Du har tre alternativ om det läcker bränsle alltså.
1/ O-ringen (den övre) är skadad.
2/ Spridaren är skadad så det inte tätar.
3/ Spridaren och O-ringen är skadade.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Tack Pettson, har varit i liknande tanke banor själv, tar bussen och åker och kollar. Löjligt bara för han är bilelare kan Han inte byta dessa!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]