Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallessida
Nu när jag startade bilen och skulle hem, så tänkte jag spola rutan med spolarvätska men till min förvåning så har då torkarna dött helt... dom ger bara små dödsryckningar ifrån sig... så tänkte höra vad kostar nya torkarmotorer samt vad kan de tänkas kosta att få dom bytta på verkstad? (är dåligt väder ute med så kommer behöva dom haha)

850 glt -97

Dum fråga kanske men behövs det en eller två nya?
Användarvisningsbild
av goransson89
Du har bara en torkarmotor fram på bilen. MEN.... Oftast så är det torkarmekanismen som har gått sönder... Den brukar ärga med tiden så den går trögt. Kan gå att ta isär och göra rent och smörja. Annars är det bara att byta.

Båda sakerna finns att köpa på skroten och kostar 400-500 kr/st.
Sök på http://www.Bildelsbasen.se
Kolla efter Vindrute Torkarmekanism och Torkarmotor Fram

Har du vanliga basic verktyg hemma och har någorlunda vana att skruva så klarar du det själv.
Annars kan du åka till skroten och köpa båda delarna och sen åka till en verkstad och be dom byta den delen som är trasig. Sen åker du och lämnar tillbaka den delen som blev över.
Vet inte vad det kostar att få det bytt.. Men skulle chansa på 500-1000kr :)
Användarvisningsbild
av haggen
Kolla först in hur mekanismen och motorn ser ut, som goransson89 sa.
Jag hade samma problem för några år sedan. En mutter hade delvis gängat av sig så det blev för stort moment för motorn. Jag skruvade åt muttern och smorde upp mekanismen och allt har fungerat fint sedan dess.
av kallessida
tack alla, dock har jag varesig garage, verktyg att tillgå, men finns de nån vänlig själ i göteborgsområdet som kan tänka sig att fixa detta mot en liten summa så vore det toppen :)! är bara PMa eller skriva i tråden :)
av kallessida
sådär problemet snart löst!

Mechanum ville ha 1295kr för att leta upp felet, felet trodde dom var segmentet. för att åtgärda felet 2800kr, + dom 1295kr i felsökningsavgift...

Tyckte det lät lite dyrt så begav mig till en Mekonomenverkstad en kompis varit på.
Mekonomenverkstaden tog in bilen och kollade upp felet, gratis, dom kom fram till det var segmentet och byter detta för 1200kr + arbete, totalt ca 2500kr... betydligt billigare, och dit lär jag gå härdanefter :)...
av *pettson*
Nej jag menar summan jag angav, en gång är ingen gång så att säga. Mekonomen har ingen policy att felsöka gratis.
Att man däremot gjorde det en gång må så vara men inget att räkna med i framtiden.
Ett mycket vanligt trick som gör att kunderna kommer tillbaka och tycker att man är supervänlig.
Nästa steg om man som kund inbringar stora jobb åt verkstaden är att från verkstans sida bjuda på halva felsökningskostnaden på pappret. (pengarna är tillbakatagna i själva jobbet istället). Det går liksom ut på att tjäna pengar, inget annat.
Mechanum var däremot sanningsenliga rakt av och satte upp en timma ifrån början (antar det är en timma inkl moms).
Ska man jämföra så bör man göra det med likvärdiga villkor. Bägge kedjorna tar betalt för felsökning i normalfallet.

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]