Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
När man trycker på defrosterknappen startar ju kompressorn ( AC ).

Kan man koppla bort den funktionen, utan att rycka säkringen till magnetkopplingen :P ?
av Provocative
Går säkert att göra. Men när min AC var trasig så hade jag ett helvete med att få rutan ren. Så det kanske är dumt att koppla ur en funktion som konstruktören hade en tanke bakom;)
av kamilenski
AC behövs då den avfuktar luften!
Användarvisningsbild
av Vojje
Tanken och funktionen är säkert bra. Volvo är knappast ensam om funktionen :P .

Likväl har jag ingen lust att drabbas av kompressorhaveri mitt i vintern :cry: .

I vart fall påverkar kompressorns inkopplingar motorgången negativt och att defrosta rutor utan AC har jag gjort tidigare i andra bilar.

Men jag är kanske ensam om detta önskemålet :o .
av TomasL
Vojje skrev:Likväl har jag ingen lust att drabbas av kompressorhaveri mitt i vintern :cry: .

I vart fall påverkar kompressorns inkopplingar motorgången negativt och att defrosta rutor utan AC har jag gjort tidigare i andra bilar.

Varför skulle detta ge dig kompressorhaveri? Det är ju snarare tvärt om. Det är bara bra om kompressorn får gå lite på vinter också.
av llesrof
Vojje skrev:Tanken och funktionen är säkert bra. Volvo är knappast ensam om funktionen :P .

Likväl har jag ingen lust att drabbas av kompressorhaveri mitt i vintern :cry: .

Om din kompressor påverkar motorgången på annat sätt än ett knappt märkbart svaj på motorvarvet just när den kopplar in, så har du någon fel.
av jope84
Ac kan börja läcka av att den inte används. Pga att packningarna inte få smörjning och torkar.
av pms
AC skall vara på året runt enligt kylexperterna jag har pratat med. Avstängning på vintern medför som oftast läkage pga uttorkande tätningar.
Dessutom ser ju ac till att ta bort invändig imma på rutorna.
Så....AC PÅ ! :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Det verkar som att jag har stora delar av Sveriges volvoexperter emot mig i denna fråga :shock: .

Inte värt att komma med en sådan begäran till verkstaden således :lol: .

Det får bli som tidigare. Grundläge AC Off och vid vissa högtidliga tillfällen defrosterknapp On :P .

Frugan gör så klart som hon vill :roll: .
av TomasL
Får man fråga varför du kör med den off?
En AC anläggning mår bäst av att jobba så mycket som möjligt.
Sen är det väl så på vintern att då går den inte förrens defroster läget aktiveras men då kan du ju lika gärna sätta den på On.

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]