Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo-464-1996. Jag har en Volvo 464 där ett knasfel har uppstått. Fläkten fungerar inte, SRS lampan lyser och det finns inget halvljus. Både halvljus, fläkt har startad upp och fungerat under par tre minuter för att sen lägga av igen. SRS lampan slocknar också när halvljuset och fläkten går i gång igen. Någon som kanske kan ge tips på vad det kan vara för problem. Mycket tacksam för alla tips, råd.
Senast redigerad av 3 knasfel, redigerad totalt 0 gång.
Kommer ingen ström till rattringens el-släpring så lyser SRS lampan. Fast då kanske också singnalhornet är dött på din bil. Du kan kolla. Egentligen vet jag inte vad felet är men mot torpedväggen under instrumentbrädan finns 3 st snabbkopplingar som man kan lossa genom att dra ned en spärr-slid och sedan lyfta på kontakterna. Använd rengörings-elektonikspray (använd inget annat) och koppla in dem igen. Du når dem genom luckan ovanför säkringsboxen. Om det är ett jordfel kan det sitta vid a-stolpen till vänster d v s du når en kontakt med 4 flatstift i ett under instrumentbrädan (nås genom luckan). Du kan känna var den sitter. En ganska stor fyrkantig flatstiftskontakt. Rengör den också. Om du vill testa något sätt att försöka få kontakt igen. Jag rekommenderar att du först koppla ut batteriet strax över 15 min för att ladda ur SRS backupen så inte airbagen exploderar om det finns någon kortslutning innan du joxar för mycket. En koll som du också först bör göra är att se om allt går över en och samma säkring eller om funktionerna är fördelade över flera säkringar. Kan vara bra att veta för att fundera lite mer över var felet kan ligga. Säkringarna kan var luriga ibland och man ser inte alltid om dom gått sönder. Så byt gärna dom säkringarna också.
[b]Tack aalex för ett ingåeende svar.[/b] Roligt med att människor bryr sig. Tack ska ha. Jag har tagit åt mig dina råd och jag ska försöka med att följa dina tips. Jag kan utveckla mina problem ytterligare här. Som sagt det verkar vara ett "knasfel" som driver mig mot att bli helt knasig själv. Idag när jag startade upp bilen så började halvljus, kupéfläkt helt plötsligt att fungera igen. SRS lampan slocknade också. Alltsammans fungerade under kanske 3 minuter för att sen lägga av igen. Efter en stunds körning så startade alltsammans upp igen och fungerade som det ska under ett par tre minuter för att åter igen lägga av. Hela rasket startade alltså upp och stannade vid två tillfällen. När jag ställde ifrån mig bilen så fungerade ingetdera. Som jag ser det efter idag så verkar det kanske kunna vara ett kontaktsfel/(jordfel) eller något som "går emot" och kortsluter hela paketet, om man säger.
Men hur fanken ska jag hitta rätt frågar jag mig själv. Är därför riktigt mycket tacksam för alla tänkbara uppslag som jag kan pröva mig fram med. Kollade med Volvo och frågade efter ett kostnadsförslag för rep och de svarade att de måste felsöka, göra en felsökning för varje fel. I det här fallet skulle det bli minst 3st felsökningar a 1000:-/st = 3000:- (+ ev moms). Eventuell repration skulle sedan kunna hamna någonstans mellan 500 - 10.000:-
Så säger Volvo i Västerås, rena galenskaper säger jag. Under alla omständigheter är en felsökning under dessa premisser helt uteslutet för mig. Måste få till det själv på något sätt, därför åter igen är jag mycket tacksam för alla tips och förslag från alla håll och kanter som möjligen kan hjälpa mig att lösa felet.
När jag funderar lite just nu så kanske det är så enkelt som att du har glapp i tändningslåset. Pröva och vicka lite på nyckel efter att du startat. Jag har en bil med just det fel du beskriver men det är en 245a. Låset är lite slitet så att det blir glappkontakt och då startar inte fläkten, jag får ingen ström till signalhornet (men har ingen SRS). Kommer inte ihåg om jag också har samma effekt på halvljuset men det är nog troligt för inte heller fungerar vindrutetorkarna eller radion etc - motorn går men ström kommer inte fram till de flesta andra funktionerna.
Felet nu åtgärdat-Ingen kupé fläkt, SRS lampa lyser, inget halvljus.
Äntligen efter mycket letande så hittade jag felet som inneburit att jag dragits med ett riktigt "knasfel" som slog ut flera funktioner som bl.a

Bakre elektriska fönsterhissar ur funktion
- Fläkt + luftkonditionering ur funktion
- Strålkastare ur funktion
- SRS-lampa på instrumentbrädan lyser/varnar

Att felet berodde på ett relä som gett upp var kanske inte vår och andras första tanke. Det fanns mer troliga fel-alternativ att undersöka först. Därför har det tagit tid för mig att hitta felet. Hur som helst är jag glad, nöjd med att nu fungerar allt åter som det ska. Drabbas du av samma fel eller ett liknande fel så byt relä, det mellersta av tre samma typ intill offside vingar, del No.SIEMENS V23134-K52-X249 så bör det lösa problemet. Tack för dina inlägg aalex.
Hej
Var menar du att reläerna sitter?
Under handskfacket sitter två varav det ena knattar en del på min bil. Jag har samma problem med SRS-lampan osv, men nu startar inte bilen alls. Jag har också tänkt på reläna. Men var sitter det som du bytte?

Martin
MARTIN
Öppna motorhuven. På din högra sida när du står vänd mot mot motorn längst in (invid torkarmotor) finns ett ovalt lock av plast, sitter fast med en skruv. Skruva ur skruven och ta bort locket, under locket sitter flera relän. De relän som finns vid handsfacket som du nämner om vet jag inget om, var försiktig innan du rör detaljer som har med krockkudden att göra. Risk för att den exploderar/utlöser.
Deedum skrev:
Under handskfacket sitter två varav det ena knattar en del på min bil. Jag har samma problem med SRS-lampan osv, men nu startar inte bilen alls. Jag har också tänkt på reläna. Men var sitter det som du bytte?

Martin
Dom två reläerna under handskfacket är till bränslepumpen och motorstyrningen.
Ja om reläet smattrar så är det antagligen inte friskt utan testa med att byta det mot ett nytt och inte ett från skroten utan ett nytt. Ett nytt relä kostar inte så många pengar och har du reläet med dej så kan du säkert få det billigare hos någon annan än hos Volvo, men kolla gärna först eftersom Volvo ibland kan ha överraskande låga priser på vissa reservdelar.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]