Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
gnestakalle skrev:
Cicaro skrev:Jag undrar hur länge till man vågar vänta med vinterdäcken, i fredags hade man kunnat åka skridskor till jobbet på motorvägen.... Och i torsdags fick jag skrapa rutorna när jag skulle iväg....

Fast det ryktas ju om att det blir varmt igen och det är ju onödigt att slita på dubbdäck i onödan?

Sen blir det första vintern på länge som jag kör framhjulsdrivet, kanske inte lika skoj men känns ändå bra eftersom nya bilen har både abs osv, dvs. borde vara bra mycket säkrare....

Men det är klart, mindre kul att inte få ut och sladda ??:-/
Jag tror att det är en god ide att plocka på vintersulorna nu för jag har en känsla av att den första snön kommer snart.

Mvh GK

Ja den brukar ju landa här runt Uppsala omkring den 20/10 ibland ligger lappmöglet tyvärr kvar :-O)
av Cicaro
gnestakalle skrev: Jag tror att det är en god ide att plocka på vintersulorna nu för jag har en känsla av att den första snön kommer snart.

Mvh GK
Mjo, jag är orolig för det så jag sa farväl till tystnaden och satte på vintersulorna igår eftermiddag! Hellre det än att vakna en morgon och behöva stå och byta i snögloppet, det gjorde jag för två år sedan. Tvi vale!

Glad överraskning dock, vinterdäcken var i bättre skick än jag kom ihåg! saknades totalt en dubb på alla fyra däcken... Dock har jag tappat en centrumkåpa(55mm). Var farao får man tag i en sån utan att råna någon eller bli rånad?(de från sommardäcken passade inte).
av mikebike
Cicaro skrev:Jag undrar hur länge till man vågar vänta med vinterdäcken, i fredags hade man kunnat åka skridskor till jobbet på motorvägen.... Och i torsdags fick jag skrapa rutorna när jag skulle iväg....
Märkligt, jag märkte inte av någon halka vare sig i torsdags (cyklade) eller i fredags. Det var ganska tjockt med is på rutan i onsdags, men inte halt på vägarna.

I fredags bytte jag till (dubbfria) vinterdäck på bilen, den 28:e skall jag åka till fjällen.....
av Cicaro
mikebike skrev: Märkligt, jag märkte inte av någon halka vare sig i torsdags (cyklade) eller i fredags. Det var ganska tjockt med is på rutan i onsdags, men inte halt på vägarna.
.
Var nog ganska lokalt, var ingenting på vägarna inne i stan, dock bergshamraleden från okq8 till ifhuset respektive roslagslänken när man passerar ålkistan.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Tänk på att det är bättre att köra några veckor i onödan istället för att åka ner i diket när första halkan kommer. Det är ju även bra att få några mil så att dubben sätter sig. Sedan ska man inte glömma det här med gummi blandningarna, sommardäck blir hårda på vintern och försämmrar sin förmåga jämfört med ett vinterdäck som har en mjukare gummiblandning som ska klara kylan. Rekomendationen är att vid stadigvarande under 5 grader så är det bättre med vinterdäck, även om det är barmark. Samma sak med ett vinterdäck i värmen, det blir för mjukt med försämrade egenskaper. /Clas
Användarvisningsbild
av opA
TotanTotan skrev:Tänk på att det är bättre att köra några veckor i onödan istället för att åka ner i diket när första halkan kommer. Det är ju även bra att få några mil så att dubben sätter sig. Sedan ska man inte glömma det här med gummi blandningarna, sommardäck blir hårda på vintern och försämmrar sin förmåga jämfört med ett vinterdäck som har en mjukare gummiblandning som ska klara kylan. Rekomendationen är att vid stadigvarande under 5 grader så är det bättre med vinterdäck, även om det är barmark. Samma sak med ett vinterdäck i värmen, det blir för mjukt med försämrade egenskaper. /Clas
De där ligger i tankegångarna hos mig hela tiden.. men känner att de känns rätt onödigt att kränga på nya vinterdäck nu när de ska vara 5-10 plusgrader i princip november ut.. kanske om ett par veckor slänger jag på mina :P
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag la faktiskt på mina i fredags, inte för att det kommer bli kallt snart utan för att hinna köra in dubben. Jag insåg nämligen att sen vi fick barn så har vi knappt använt bilen så om 75 mil är jag förvånad om det inte hunnit vara halt och de milen vill jag ha på barmark med nya däck.
av Cicaro
Dock undrar jag vart snön är? För ettår sedan var det ju snökaos här? Idag såg jag både maskrosor, rosor och diverse andra blommor som börjat blomma igen när vi var ute på söndagspromenad :S
Användarvisningsbild
av Ticken
Tydligen så kommer det bli snorkallt i december surrade dom om på nyheterna. Så det bimper väl ner sisådär 10meter snö på nån vecka.. (Som vanligt).

/Ticken
av llesrof
Ticken skrev:Tydligen så kommer det bli snorkallt i december surrade dom om på nyheterna. Så det bimper väl ner sisådär 10meter snö på nån vecka.. (Som vanligt).

/Ticken
Ja, ialla fall om det snorkalla kombiveras med nederbörd. Här runt Jönköping har det vart uppehåll ett tag nu och ingen snö verkar komma den närmsta veckan.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 190

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]