Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiKeMaN
Tjena.

Då jag haft ett knippe Volvo D5or tidigare så har jag alltid när tempraturen börjat sjunka kunnat njuta av dieselvärmaren då även med tidur. Även om man inte alltid använt tiduret så hör man ju när värmaren drar igång och man känner ju även lukten utanför bilen av densamma.

Men på min nuvarande S80 D5 -07a så har jag inget tidur, och ingen dieselvärmare som drar igång. Jag trodde iallafall att dieselvärmaren var standard och gick igång som en "hjälpvärmare" till motorn? Är det inte så?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du ser i menyn om du har dieselvärmare. vrid fram valet "direktstart", har du det så har du värmaren
Användarvisningsbild
av StringerBell
NiKeMaN skrev: Men på min nuvarande S80 D5 -07a så har jag inget tidur, och ingen dieselvärmare som drar igång.
Kanske inte tillräckligt kallt? Det skall ju vara 5-6 grader ungefär.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:Värmaren kan ju vara trasig. Min har lagt av nu, kan inte säga "igen" eftersom jag fick den utbytt i januari....
Valet i menyn försvinner inte även om värmaren gått paj. Trådskaparen kan enkelt se om det finns värmare genom att snurra på vredet.
av mikebike
VolvoB20 skrev:
mikebike skrev:Värmaren kan ju vara trasig. Min har lagt av nu, kan inte säga "igen" eftersom jag fick den utbytt i januari....
Valet i menyn försvinner inte även om värmaren gått paj. Trådskaparen kan enkelt se om det finns värmare genom att snurra på vredet.
Jo, men anledningen till att han inte upplevt den ljuva doften av polsk långtradare kan vara att värmaren är trasig.
Min värmare är/var väldigt tyst, den hörs inte när motorn går.
Användarvisningsbild
av Brainy
StringerBell skrev:
NiKeMaN skrev: Men på min nuvarande S80 D5 -07a så har jag inget tidur, och ingen dieselvärmare som drar igång.
12 grader startar min finfint i.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Brainy skrev:
StringerBell skrev:
12 grader startar min finfint i.
Direktstart, ja. Men var det det som NiKeMaN syftade på?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:
VolvoB20 skrev:
Jo, men anledningen till att han inte upplevt den ljuva doften av polsk långtradare kan vara att värmaren är trasig.
Min värmare är/var väldigt tyst, den hörs inte när motorn går.
Den behöver ju inte vara trasig bara för att den inte autostartar/luktar. Det kan ju vara så enkelt att förre ägaren faktiskt kunna hantera reglaget och har stängt av auto-starten i menyn.

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]