Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag funderar på om mina vinterhjul från min förra bil passar den nuvarande V70II?
Däcken är nästan nya på Pegasuskopior och det känns onödigt att behöva köpa nya. Dessutom tror jag de kan se snygga ut på bilen. :D
Men vinterhjulen har inte samma belastningsindex på däcken och inte samma ET på fälgarna som bilens originalhjul.

Vinterhjulen: Pegasuskopior 7Jx16x43 med däck 205/55 R16 91T
På bilen sitter nu: Cratus 8Jx18x55 med däck 245/40 R18 97Y

Följande måste beaktas vad jag förstått:

Rullomkrets
Vinterhjulen har 3,3% mindre rullomkrets. Tillåten avvikelse är +/- 5% så det borde vara ok.

Hastighetsindex
Bilens topphast. är 235 km/h vilket skulle kräva V. Skiljer mycket mellan Y (300 km/h) och T (190 km/h) men undantag finns för vinterdäck så det borde vara ok.

Belastningsindex
Skiljer en del mellan 97 ( 730 kg) och 91 (615 kg).
Bilens tjänstevikt är 1798 kg med 58% fram och 42% bak. Totalvikten är 2260 kg och viktfördelningen fram minskar då och ökar bak. Belastningsindex 91 klarar 615 kg dvs. 54% av totalvikten på en axel. Frågan är om bakaxellasten är högre än 54% av 2260 kg vid max last på V70II, någon som vet? ( Om man tar 2260 kg / 4 rakt av räcker ju index 91 till med råge men det förutsätter ju 50% fram och 50% bak. )

Offset ET
Standardvärdet för V70II är ET50 mm. Cratus har ET55 vilket är +5 mm från standardvärdet. Pegasuskopiorna har ET43 vilket är -7 mm från standardvärdet. Har för mig att på den tiden SPB kollade sådant fick spårviddsförändring uppgå till max +/- 15 mm på en axel vilket blir en ET-förändring på max +/- 7,5 mm. Då borde det väl vara ok med Pegasuskopiorna i detta fall? Även om ET skiljer kommer väl Pegasuskopiorna inte längre ut än Cratus i detta fall pga skillnaden i bredden?

Bultcirkel/Centrumhål
Samma bultcirkel på båda. Pegasuskopiorna har 67 mm centrumhål. Men med centreringsringar kan man ta ner detta till 63,3 mm som jag tror V70II har. Borde vara ok.

Fälgdiameter
Pegasuskopiorna är bara 16". Men Volvohandlarna föreslår 16" fälgar om jag ska köpa nya vinterhjul till V70II så då borde väl Pegasuskopiorna passa så bromsoken går fria?

Tacksam för synpunkter ock kommentarer.
fälgen bör passa bra jag kör själv med odysseus 19tums kopior som är avsedda för v70n med samma offset som dina pegasus alltså 43 i et och det fungerar utan problem hade jag varit dej hade jag provmonterat fram för ft har ganska stora bromsar fram dom kallas för 16,5tums :shock: och ändå passar 16tums hjul :roll: passar det och jag hade varit i dina skor så hade jag kört på och bytat däcken till rätt dimenssion sen när dom är uppslitna
Ja, fälgarna borde passa. Ska provmontera ett framhjul och testa. Den gamla bilen V70N 2,5T hade 305 mm bromsskivor fram. V70II 2,5FT har 316 mm fram. Kan kanske bli problem då det var trångt för balanseringsvikterna redan på den gamla bilen.

Men den största frågan för mig är belastningsindex. I verkligheten räcker ju kod 91 men i regbeviset står 97 och i instruktionsboken 94. Får man gå efter verkligheten när det gäller vinterhjul eller gäller uppgifterna i pappren?
Inte för att det bringar tråden framåt, men i alla fall

Men jag har aldrig varit med om att vare sig besiktningen, polisen eller de två gånger jag hamnat i en flygande besiktning har de ens tittat på däcken mer ingående än mönsterdjupet..
Håller med om att risken för att någon skulle kolla belastningsindex är nästan obefintlig. Men jag vill ju ändå veta att däcken är ok, däcken är ju bland det viktigaste man har på bilen. Enligt Transportstyrelsen gäller följande om belastningsindex:

"Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning."

Frågan är ju vad största tillåtna axelbelastning är på V70II 2,5FT? Det är ju inte direkt samma sak som att dividera totalvikten med 2.
Utgå från registreringsbeviset. men för vinterdäck gäller ju undantag.
"Vinterdäck till EG-typgodkända personbilar får vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim." Nu pratar vi om nya bilar, för äldre än 2002 gäller 130km/h
Men besiktningen kontrollerar enbart att du har mönsterdjup 1,6mm, så när det gäller belastning respektive hastighetsklass är det inget de kontrollerar. Och har bilen en fartspärr och det finns med i registreringsbeviset så gäller den hastigheten som bilens "bilens högsta konstruktiva hastighet".
Men ni hittar allt om detta under Däckbyte på personbil på Transportstyrelsen.
Men oavsett om belastningsindex kollas på bilprovningen eller inte måste jag ju veta max axelbelastning för att kunna avgöra om mina däck räcker eller inte. Hastigheten är ok, mina vinterdäck klarar 190 km/h.
Camel skrev:Men oavsett om belastningsindex kollas på bilprovningen eller inte måste jag ju veta max axelbelastning för att kunna avgöra om mina däck räcker eller inte. Hastigheten är ok, mina vinterdäck klarar 190 km/h.
Kör du med vad som står i registreringsbeviset så vet du att det fungerar och det påverkas ju inte av om det gäller vinter/sommardäck. Men en vanlig V70II klarar sig med 94'or.
Gör det enkelt och gå in på någon internetbutik för däck och ange ditt bilnummer så får du förslag på däck, t.ex. DäckOnline, där du kan se vad de rekommenderar. Känns som du krånglar till det lite :wink:
AndS skrev:
Camel skrev:Men oavsett om belastningsindex kollas på bilprovningen eller inte måste jag ju veta max axelbelastning för att kunna avgöra om mina däck räcker eller inte. Hastigheten är ok, mina vinterdäck klarar 190 km/h.
Kör du med vad som står i registreringsbeviset så vet du att det fungerar och det påverkas ju inte av om det gäller vinter/sommardäck. Men en vanlig V70II klarar sig med 94'or.
Fast i reg-beviset står ju egenskaperna för sommardäck. För vinterdäck är det inte lika hårt. För att vara på säkra sidan kan man kolla vilket belastningsindex på däcken som Volvo själva levererar till bilen.
AndS skrev:Men en vanlig V70II klarar sig med 94'or.
Ja, det stämmer, och det står också i instruktionsboken. Men frågan är eftersom 91 räcker i verkligheten får man då ha det? Mina däck som jag redan har är 91.

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]