Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonteV70
Hej,

Vill börja med att presentera mig.

Mitt namn är Jonathan, har i år införskaffat mig en V70II T6 AWD med ca 4000 mil på mätaren. Tidigare var allt annat än AUDI otänkbart, varför jag ändå vågade mig på något annat är en historia för sig.

Idag ett par månader senare är jag fortfarande mycket nöjd med bilen. Det enda som oroar mig är andrahandsvärdet. Hade jag köpt en tysk bil med liknande motor hade den nog varit mer lättsåld när jag väl ska byta. Men det får bli ett senare problem.

Så.. till mitt lilla bekymmer. Tyvärr medföljde ej vinterhjul i köpet. Inga problem tänkte jag eftersom jag vet att det brukar vimla av sånt på bl a blocket. Tjii fick jag, det var inte det lättaste att hitta. Till slut hittade jag ett par Volvo original fälgar ink fina vintersulor som suttit på en nyare V70 till ett okej pris. Jag slog till! Varför jag valde Volvo original, då visste jag att de skulle passa.

Idag en månad senare får jag lite panik när jag läser att V8 och T6 kräver större fälgar än resterande bilar av samma modell. Springer ut i förrådet och kollar på fälgarna, det är 16”.

Är det som jag tror, att dessa inte kommer att passa min bil?
Kan någon hjälpa mig hitta hjul på nätet som passar? Jag är helt borta när det kommer till ET, bultcirkel etc.
Budget helst under 10 000 kr.

Alternativt att jag köper vintersulor till Odyssey 18" som sitter på bilen nu och letar upp ett par läckra sommarfägar till våren.
av jonteV70
s6025t skrev:16 tums orginalfälg ska passa på T6 om det är en fälg till v70II dessa fälgar ska passa på enT6 http://accessories.volvocars.com/Access ... ling/wheel
Va? Säg att det är så! Fyfaan va glad jag blir i så fall.. Ett bekymmer mindre innan vintern slår till.

Efter att jag läst detta inlägg: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22#p577420 började jag bli orolig. Speciellt eftersom alla blocket annonser har 17" vinterdäck på T6'an (de få som har vinterdäck med).
StefanN skrev:Är det inte 17" på alla T6or?
Det var det jag också trodde :(
av carlan1989
Har kört 3 vintrar nu med orginal 225/55 R 16 på t6an som köptes med vid nybilsköpet så de ska inte vara några problem.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]