Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ajemän var det så enkelt!
Hehe snacka om man inte har bra koll alla fall!

Tackar för all hjälp jag fått,
öhm Lördag skall
Olja bytas, vilka olja BÖR man inte använda i b23A med 35xxx mil?
VÄLDIGT fräsch motor, inte lagerljud eller ventil knack inte ens någon misständning :shock: :lol: 8)

Även filtret skall bytas (visst skall man smeta in nya oringen på olje filtret med olja`??) sedan hur drar man fast filtret?
Räcker det med handkraft??

Sedan skall pulsariventiler kollas, samma sak med filter mellan pump och fögge :)

Jag tackar ljuvast för eran hjälp!!

Mvh Anders
Ja, du skall stryka på olja på gummipackningen. Inget överflöd, bara så att den inte klämms fast och deformeras. Du skall dra filtret med handkraft. Ett stadigt och bestämt grepp. Kommer du åt med båda händerna så är det nog till fördel. Kontrollera efteråt att det inte läcker.
5w-40 syntet (hel)
tror jag det var :)
50mil inga problem!
troligen är motorn renoverad för inte så länge sedan..

Oljan, filter är nu bytt...

Nu startar hon inte igen ''DJUP suck''

Soppa pumps problem MODELL XL!

Pumpen som sitter där har jag misstänkt LÄNGE!

Jag plockade bort pumpen för att ''hand'' pumpa lite för att se om det spruta något ur slangen som sitter i föggen (tog löst den slangen)

Händer inget...

Skruvar löst pumpen helt,

Suger i huvudledningen ifrån tanken, kommer tillslut bensin....
spottar och fräscher USCH för bensin...

Låter slangen hänga.

Provar pumpen igen o /#(%)=( vad det sprutar!

Jaha monterar tbx pumpen (vinklar pump''tungan'' uppåt (mot toppen))
Pressar lite försiktigt in den och drar åt...

Provar i säkert 10, 15 minuter startar inte (inte mer än 15sek varje gång)

Jaha...

tar bort slangen ifrån förgasaren igen, men låter pumpen sitta,

Provar kommer igen bensin...

PUMP JÄVEL....

Hämtar en sprillans ifrån en av bilarna jag vet att den fungerar...
Monterar slangarna och pumpar för hand lite först den kommer bensin.

monterar pumpen som jag tidigare nämnt (pumpen är ifrån en b23a) provar, ja men se den hoppar igång...

i kanske 6-7 minuter... sedan sten död :( :evil: :cry:

tar bort slangen som sitter på förgasaren (till flödet) kör på starten ingen bensin...

provar gamla pumpen för hand då stoppar den och bara lite så där (pumpen när jag handpumpar)

Alltså ja,,

HJÄLP!

Kan det vara den där axeln som fördelaren och pumpen sitter på??? :o

Mvh Anders!
Teoretiskt kan den kanske vara sliten, men jag tycker inte det skulle påverka så mycket. Pumparmen rör ju sig. Och om motorn är renoverad, så borde ju detta i så fall ha observerats och i bästa fall åtgärdats.
Det är en tråd över lång tid och jag minns inte om du har kollat i tanken? Det kan ju vara så att pumpen suger i sig skräp i tanken som sedan täpper till i ledningen efter 15 minuter. I bästa fall när sedan motorn står still, så sjunker det här skräpet tillbaka och låter sedan motorn gå i 15 nya minuter.
Detta är bara en hypotes, men som kan vara värd att undersöka. Alltså: Gör ren tanken om du inte har gjort det.
Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]

Låter helt OK. Köpte du bra tändka[…]